RTV Teorija i praksa

karakteriše izvesna psitiička zatvorenost a poklonike Stravinskog nedostatak muzičkog obrazovanja. Fišer (Fischer) i , Grinberg (Greenberg) su subjektima dali izvestan broj psiholoških testova, uključujući i Osgudove semantičke diferencijale, dok su slušali uzbudljivu, zatim mirnu muziku, a najzad su testovi nastavljeni potpuno bez muzike. Utvrdio je da što je njihova orijentacija bila manje ženstvena više ih je uznemiravao muzički stimulans. Ženstvenost se slaže sa prijatnošću i toplotom uzbudljive muzike, a da od mirne muzike primaju sigurnost i toplotu. Muzika značajno utiče na raspoloženje i na reagovanje na strukturalne kao i na nestrukturalne psihološke testove. Krikmor (Crickmore) je od subjekata tražio da procene svoje reakcije na 22 snimka klasične, zabavne i narodne muzike. Njegovi rezultati ukazuju da je pet faktora povezano sa uživanjem u slušanju muzike: 1) prigušeno interesovanje; 2) potreba za tišinom; 3) napetost čiji je vrhunac opuštanje; 4) nedostatak mentalnih obrazaca; 5) sindrom druga četiri faktora kombinovan sa osećanjem povećane sreče. Zaključio je da je uživanje u muzici ~u znatnoj meri nezavisno od osnovnih karakteristika ličnosti... da nije direktno povezano sa intelektualnim kapacitetom... i da ne zavisi mnogo od muzičke inteligencije”. Koje pravce treba slediti u budućnosti? Potrebno je više studija o muzičkim sklonostima, više istraživanja usmerenih da odgovore na pitanje: ~U kojoj meri su muzičke vrednosti objektivne a u kojoj subjektivne?” Psihološki metodi su efikasni pri merenju objektivmh vrednosti; treba se koristiti metodima skale pri pokušajima merenja subjektivnog iskustva. Potreban je napor da bi se odredio odnos između übrzavanja i usporavanja tempa i napetosti - neprijatnosti prema olakšanju - prijatnosti. Iskustvo izgleda ukazuje da übrzanje tempa teži da stvori napetost, dok usporavanje izgleda da stvara tendenciju opuštanja. Stepen ovog odnosa nikada nije istražen na zadovoljavajući način. Iskustvo isto tako ukazuje da izgleda da postoji neka veza između različitih vrsta i obrazaca a,-, čak i nezavisno od melodije i niza napetosti - opuštanja i neprijatnosti - prijatnosti. Trebalo bi istražiti i ove odnose.

Prevela s engleskog:

Miroslava Vitorovič'

110