RTV Teorija i praksa

televizije i fotografije. Ali problem je u tome što su sada na malim ekranima mnogo češče zastupljeni filmovi, nego direktne emisije. Na osnovu toga, pitanje o spedfičnosti televizije sve češče se menja u pitanje o karakteristikama TV filma. Evidentno je da danas traženje spedfičnosti televizije samo u programu uživo predstavlja veliku zabludu. Ne iscrpljuje se ona samo u razlikama između TV filma i Idno-filmova. Iz rasprava o filmu i televiziji vidi se da jedno teško može da bude podvrsta drugog Postoje li osobeni znaci po kojima se televizija s celokupnim svojim programom razlikuje od filma? Da, postoje, i oni se odražavaju u psihologjji shvatanja informacijskih sredstava dva ekrana koji poseduju opštu semiotičnu prirodu. Da razmotrimo te osobenosti podrobnije. „Efekt prisutnosti” - eto u čemu su pre svega videh moč televizije prvi istraživači njene specifičnosti. U početku su smatrali da se taj efekt javlja kao rezultat istovremenosti, ili simultaniteta događanja i njegovog prikazivanja. Simultanitet povečava vrednost dokumentarne verodostojnosti koja se emituje na malom ekranu. Pošto se u danom momentu vrši prenos uživo, moguča su iznenađenja, kako za one koji vrše translaciju, tako i za TV gledaoce. Pri tome, dejstvo se razvija u vremenu koje se podudara sa vremenom TV gledalaca. Kao rezultat, auditorij doživljava nešto, kao da između stvarnosti i prikazivanja na malom ekranu nema posrednika. Naravno, to je iluzija, ali „efekt prisutnosti” u direktnoj emisiji je vrlo snažan, On naročito često dolazi do izražaja u televizijskim sportskim reportažama. Nije slučajno da se pubhka slaže sa rečima radio-komentatora, dok su nesuglasice sa TV komentatorom dosta česte. Stvar je u tome što TV gledalac ima osećanje da je svojim očima video događaj paralelno sa onim ko je vodio reportažu. Mogućnost da se pokažu događaji u bezuslovnom, sadašnjem vremenu (za razliku od uslovnog sadašnjeg vremena filma) i dan-danji predstavlja važnu karakteristiku televizije. Ta mogućnost sazdala je strukturu emisija srodnih s formama televizijskih emisija uživo, pre svega snimaka. Pokazalo se da une u potpunosti mogu da sačuvaju „efekt prisutnosti” ako u njima nije narušena prostorno-vremenska struktura direktnog

83