RTV Teorija i praksa
A. ŠOMLO: Tema je TV avangarda Z. JEVREMOVIĆ: Tema jeste. Mi volimo da pravimo kulturu bez kulture. To je stara stvar. M, JEVTOVIĆ: Šta vi, Zorice, mislite da je avangarda? Z, JEVREMOVIĆ: Avangarda - praksa i teorija, to je uvek isto. S. CRNOBRNJA: Ali, kad govorimo o avangardi na televiziji, zaista, mislim da dolazi do zbrke pojmova - mnogo se pominje video, tejp, itd. i ovo i ono. Međutim, televizija kao termin, i video, i tejp kao termin, to su dva potpuno različita pojma. I kao tehnologija, to su dve potpuno različite stvari, Prema tome, ja hoću da se vratim na tu neviđenu zbrku pojmova koja uopšte vlada kada treba da se definiše funkcija televizije u društvu, njen domet itd, Čini mi se da upravo ta funkcija naše televizije treba da se gleda u funkciji jednog industrijskog dizajna, jer televizija nije ništa drugo nego industrijska proizvodnja. To je ono što sam počeo da govorim malo ranije. TV industrijska proizvodnja zapravo je nasleđena od jednog modela koji se bavi industrijskom proizvodnjom. Prema tome, to bi bilo isto kao tražiti avangardu, recimo, u proizvodnji koka-kole, Koka-kola proizvodi najavangardniji napitak na svetu koji je pomerio čitave generacije u sferu globalnog zajedništva. Tako i televizija. Ona je, rekao sam već, sredstvo identiteta koje je zaista močno. Međutim, ako se ona stalno ispušta iz vidokruga, kao model koji je u stvari nakalemljen prirodi televizije, onda se upada u velika lutanja i greške. One, čini mi se, pomalo i u ovom razgovoru isplivavaju. Mi svakako sve vreme govorimo o avangardi u okviru jednog modela koji je dat, tako da se krećemo u okviru traženja nekih stvari koje nas faktički ne zanimaju. Po meni bi, verovatno, avangarda u televiziji bila ona snaga koja je u stanju da mi kaže kako će izgledati televizija Beograd 2000. godine. Koji će biti njeni društveni dometi i funkcija
36