RTV Teorija i praksa
to je, između ostalog, i jedno od osnovnih svojstava velevizičnosti. ]er, gledalac je sklon da se veoma brzo, pošto je uvučen u igru i dramsko zbivanje putem autentičnosti ambijenta, i pošto je prepoznao veoma lako elemente pojavne stvarnosti koji mu se odjednom čine i bliskim i prepoznatljivim, da se poistovečuje sa dramskim junacima. Posebno valja reći da je ovde u pitanju i izvesna mera identifikacije, što možda kod pozorišta nije slučaj, ili je to u mnogo manjoj meri. Prema tome, element intimizacije sasvim je blizu potrebe da se o njemu govori kao sastavnom delu dramskog događanja. Na drugoj strani, televizijska drama, u klasičnom smislu te reči, svesno ide na upotrebu dugjh kadrova, što je i prirodno s obzirom da se snima pretežno u enterijeru, i što omogučuje da se dramsko tkivo ne razara rezovima, ili pak nekom montažnom bravurom koja je više svojstvena televizijskom filmu. U izvesnom smislu televizijski film je logičan nastavak onoga što se podrazumeva pod televizijskom dramom u širem smislu reči, Postoje, međutim, i izvesni elementi koji ova dva strukturom u osnovi različita organizma, ipak sjedinjuju i gotovo ih čine jedinstvenim To je prvenstveno slučaj kada TV drama, u cilju postizanja svoje autentičnosti, izađe iz okvira studija i svoje junake rasporedi u eksterijeru, s jedne strane, i kada se televizijski filra svesno koristi specifičnom dramaturgijom atmosfere, dugih kadrova, rušenjem iluzije o pojavnoj stvarnosti, jedinstvu prostora i vremena, kao kriterijima važečim za TV dramu, s druge strane Međutim, osnovne razlike .postoje i one se moraju prepoznati i odrediti kako bismo što pravilnije mogli da sagledamo u kojoj meri, jedan ili drugi organizam, funkcionišu na planu televizije Pošto srao i ranije govorili da se televizija obilato koristila iskustvima drugih medija, pozorišta i filma ponajviše, sasvim logično proizilazi da se i televizijski film takvoj praksi najviše približio. Tu se pre svega misli na dramaturgiju. Naime, dramaturgija igranog ili bioskopskog filma najčešče se podvodi pod dramaturgiju slike: jer je, u osnovi, film i sazdan od dramaturgije slika, kadrova, rezova, montaže i
55