RTV Teorija i praksa

која se stvara oko nekih sportskih događaja (na primer, fudbala), popularnost pevača, itd. - sve to ima svoje uzročnike i van televizije, pa je izdvajanje samog delovanja televizije tu gotovo nemogučno. Nema sumnje da je televizija društveno značajan način koriščenja slobodnog vremena (mada engleski izvori ovde navode prosečno, po glavi stanovnika dva sata, provedena pred televizorom); međutim, njen uticaj kojim formira stavove prilično je nedokazan. Oko ovog pitanja vode se žestoke diskusije između „elitista” koji veruju u snagu televizije i zato veliku pažnju pridaju kvalitetu programa, i „populista”, po čijem je uverenju uticaj televizije na ukus, na primer, neznatan, pa emitovanje malo vrednih ili kičerskih stvari po njihovom uverenju donosi malo suštinske štete društvu. „Ispitivači društva” - piše Nikolas Gemam (Nicolas Garnham) u radu Structures of Television (BFI, 1978) - „podsečaju nas da je teško dokazati da televizija na bilo koga utiče naročito duboko”, čemu se, ipak, suprotstavlja misao iz Pilkingtonovog izveštaja koja se odnosi na taj isti problem: „Ако se i dok se ne pronađe uverljiv dokaz za suprotnu tezu, treba polaziti od pretpostavke da televizija jeste i da če biti glavni činilac koji utiče na sistem vrednosti i moralni nivo našeg društva”. Tog se mišljenja obično drže i faktori koji kontrolišu televiziju („Ljudi koji rade u sredstvima masovne komunikacije imaju natprosečnu sklonost da uveličavaju svoj značaj” - ironiše Gernam). Ipak, ma kako da se u stvarnosti formira, realan uticaj televizije na društveni život uvek se ispoljavao posredstvom određenih struktura kojima su organizacije i televizijske mreže ugrađene u administrativne državne sisteme ili privredne organizme, u sistem upravljanja industrijom, itd. Govoreći ovde o stmkturama ne mislim samo na unutrašnju organizaciju pojedinih televizijskih stanica, več pre svega na široko shvačeno mesto televizije u pravnom sistemu, njen odnos prema primaocu i naredbodavcu, oblast njene slobode i odgovornosti rečju, na njeno mesto u društvu.

27