RTV Teorija i praksa

Radoslav Lazić

PROFESIJA: TV REŽISER

Razgovor sa Slavoljubom Stefanovićem Ravasijem

Imajući u vidu obilje Vaših režija, o kojoj ste govorili u emisiji Radio-Beograda, pominjem zanimljivu tezu o „režiji kao harmoniji”. Možete li obrazložiti ideju režije kao harmonije? Cilj režije je dovesti razne elemente u jednu celinu. Ta celina svakako mora biti harmonična. Ja ne govorim o harmoniji, ne mislim o harmoniji kao o nečemu što ima element idile, nešto što je van sukoba. Znači da sve rezultira jednom harmoničnom celinom koju reditelj zamisli. Postavlja se pitanje na koji način živi celina i da li harmonično zvuči u kontekstu sa onima kojima je namenjena - to znači sa gledištem, sa čovekom. Ja mislim da je najvažnije da gledalac primi režiju kao celinu. U istoj emisiji rekli ste da bi bilo dobro da se zapiše sopstveni san. U kakvom su odnosu režija i san? Kada sam to rekao mislio sam upravo na odnos pisca prema tekstu. Dramski tekst je u stvari deo, samo jedan maii deo piščevog sna, piščeve imaginacije, onoga o čemu je ostavio traga u napisanoj drami. Reditelj treba na neki način da tekstu vrati dimenziju života, da vrati elemente sna pisca. Znači da ne sluša samo reči nego da vidi i boje, atmosferu, da da celovite ličnosti... Na raspolaganju je nekoliko bledih indikacija pisca, koje treba da povuku reditelja, da ga navedu na osnovni put. Reditelj to radi kao da zapisuje svoj vlastiti san, jer ima dovoljno elemenata pomoću kojih gradi atmosferu.

61

REŽIJA