RTV Teorija i praksa

Premda knjiga obrađuje i konkretne elemente teorije komunikacije (tehnološka dostignuča) celokupan utisak ostavlja izrazito subjektivni i individualni pečat. Na to upučuje već i sam naslpv knjige, parafraza Prešernovih stihova Kdo zna / noč temno razjasnit, ki tare duha? Pa, da krenemo za ovim stihovima, prateči pitanje i probleme koji „more duh” dra Grabnara. Kao prvo, Prešemovi stihovi stoje kao moto svim poglavljima i tematskim celinama, a Prešernov duh prožima čitavu materiju ove knjige. Slušajuči Mihu Baloha kako govori Prešemovu pesmu Pesniku (Pevcu) dr Grabnar je doživeo snažan „kratki spoj” - i shvatio da je ~ta tamna noč, koja je duši - razumu i poeziji nerazumljiva, nejasna i nevidljiva, samo skrivena, podmukla, tamna, prokleta, materijalna podloga - medij. I kod Prešema, ova pesnička metafora označava građu, vasionsku i vanljudsku prirodu koja se kao tamna sila suprotstavlja vasionskom duhu. A duh može da živi samo u materijalnom mediju koje nabraja i istražuje ova moja rasprava. To su: lice, pisalo, štampa, film, radio, televizija i kompjuter.” Istražujuči dalje materiju, duh i svet, Grabnar konstatuje da je „svest o nečemu uvek svest u nečemu materijalnom i s tim u vezi okreće Makluanovu (McLuhan) krilaticu The Medium is the Message u The Message is the Medium, i tvrdi da nema duha bez komunikacije, niti komunikacije bez materijalnog medija. Idući dalje za svojom temom, Grabnar izdvaja tri značajne ličnosti čije će načine komunikacije proučavati, pa kaže: ~ova knjiga je debatna knjiga: poredi i suprotstavlja misli tri velika duha, tri različita vremena i tri različite zemlje: Prešerna, Marksa i Makluana”. Prešernovu teoriju komunikacije treba tražiti u Novoj pisariji, gde u dijalogu Pisara i Učenika možemo otkriti veliki značaj komunikacijske tehnologije (tehnologije štampe) u formiranju i normiranju književnog jezika. Istovremeno, provlači se Prešernova satirična nota upučena vulgarizaciji književnog jezika, samovoljnom kovanju novih reči, jezičkom šovinizmu i vulgarnom utilitarizmu, U specifičnim, društveno-političkim i

159