RTV Teorija i praksa

247

procesni medij, oslobađa tilm i omogučava mu da postane potpun umetnički medij. Može se lako desiti da posle televizije dugo nečemo imati čist, nov medij koji bi je zamenio kao kulturni DNK. Možda če se, u budučnosti, pojaviti simbioza VTR sa laserom, kompjuterom, itd, Međutim, ulogu kultumog DNK zasigumo če preuzeti neke nove, makar hibridne forme. Već dosta dugo, Ijudi holograme 2 smatraju za „fenomenalno” stvarne, neverovatno bliske stvarnosti i sl. Nije teško shvatiti da, kao što tehno-evoiucija modifikuje naša tela sve suptilnijim pomočnim tehnologijama - kao npr. sintetičkim arterijama, pejsmejkerima itd. - tako i medijska evolucija pretvara nas same u tehnologiju koja u određenom trenutku može najbolje da zabeleži i vrati informacije. Sistemska teorija, što smo i u prošlom broju rekli, definiše sisteme i po karakteru njihovog informacijskog protoka, Totalitarna društva, na primer, održavaju se iz centralizovanog izvora koji dopušta minimum takozvanog fidbeka - povratne sprege. Demokratski sistemi, s druge strane, koriste dvosmerne informacijske kanale i raznorodan fidbek, U kulturnoj sredini koja vlada grubom i nerazvijenom komunikacijskom tehnologijom, informacijski protok odražava se u društvenom ritualu. S druge strane, u polikibernetskim, superindustrijalizovanim kulturnim sredinama, s razvijenom komunikacijskom tehnologijom, društvenu strukturu oblikuju sami komunikacijski sistemi, a ne filozofija. Zato u visoko razvijenoj informacijskoj sredini temeljna društvena promena nije moguća bez sasvim nove informacijsko-komunikacijske arhitekture, odnosno dizajna. Polukoncepti, ili re-dizajn na subsistemskom nivou, do sada su se uvek pokazivali kao izvori frustracija. Po teoretičarima medija, mnogi od problema polikibernetskih, visoko razvijenih kapitalističkih društava mogu biti interpretirani i kao posledice sukoba informacijskih struktura, Na primer, mnogi mlađi teoretičari medija smatraju da

2 Hologram - trodimenzionalni prikaz prizora stvoren lehnikom holografije.