RTV Teorija i praksa

Vartkes Baronijan

VIZUELNA AUTOPSIJA MUZIKE

Međuzavisnost i odnos muzike i slike otvaraju uvek nove mogućnosti koje su često presudni faktori u pojedinim etapama razvoja televizije, filma i uopšte audiovizuelnog izražavanja. To je još jednom potvrđeno na kraju XXIV Festivala „Zlatna ruža Montrea”*. Ovaj će festival ostati zabeležen pre svega po tome što su propratne manifestacije prerasle sam program festivala. To najpre važi za kolokvijum posvećen video-spotu i novim muzičkim TV kanalima. Organizatori su na ovom kolokvijumu omogučili susrete i razgovore sa vodećim autorima video-spotova (ili vi’deo-ldipa kako je inače uhodan termin), producentima i TV urednicima. Prikazane su mnogobrojne ilustracije i karakteristični primeri video-klip estetike i izvađci iz programskih tokova muzičkih kanala. Bila je to izvanredna prilika da se baci pogled u savremeni trenutak razvoja TV programa i da se još jednom osvedočimo da je televizija medij u kome je muzika suštinski značajna. Momentalno u SAD oko 18 miliona porodica prima kablovskim putem program MTV - Muzičku televiziju, koja 24 sata dnevno emituje u stereo-tehnici muzički programski tok video-spotova, muzičke video-grafike i muzičke numere namenjene gledalištu izrneđu 15 i 30 godina. Ovaj put počinje da siedi i Evropa. Promene u TV programu slične su onima koje je šezdesetih godina pretrpeo radio-program kada su nekadašnje emisione celine potisnute u korist celovitih programskih tokova. Prave posledice ovih programskih promena tek čemo sagiedati, Za sada

r Između 9. i 16. maja 1984. godine održan je u Montreu XXIV medunarodni festivaJ zabavnih TV emisija „Zlatna ruža Montrea”. Kao i do sada prikazano je više desetina emisija iz isto toliko zemai ja, a žiri je najbolje nagradio. Emisijeiz lakmičarskog dela programa nisu pružile velika iznenađenja. Propratne manifestacije ovogodišnjeg festivaia bile su daleko zanimljivije; sa televizi om je organizovan niz koncerata na kojima su nastupale poznate rok grupe i solisti. Pored svakodnevnih susreta autora, izvođača i producenata na tzv. Нарру hour sastancima, Video-niiaca je pružala mogućnost svakom zainteresovanom da naruči i odmah dobile projekciju jedne od nekoliko sfotina TV emisija i video-kaseta. I, konačno, festivaJ je završen seminarom koji je pod nazivom Video dips and Music Chanels pružao mogućnost upoznavanja najnovijih pojava u razvoju videa i televizijskih programa.

293