RTV Teorija i praksa
uočavamo da su one namenjene mlađoj i brojnijoj publici i da su zasnovane na novim koncepcijama programskog plasmana muzike i na novom prilazu vizuelnom tumačenju muzike. U centru ove male video-revolucije nalazi se estetika video-spota, estetika koja je bazirana na maštovitoj i tehnički promišljenoj vizuelnoj nadgradnji, ili analizi trominutne muzičke celine, najčešče iz oblasti гока. Forma je sažeta sa nabijenim, skoro komprimiranim vizuelnim sadržajem. Ovakvi segmenti čine osnovu novog muzičkog programa na televiziji i ozbiljno ugrožavaju tradicionalni TV šou. Novu formu sačinjavaju muzičke audiovizuelne celine koje slobodno možemo nazvati i gramofonskom pločom koja se vidi. Da ovakva kvalifikacija nije preterana potvrdiče i činjenica da snimanje većine video-spotova finansiraju diskografske institucije. Finansiranje spotova je uglavnom van domašaja normalnih redakcijskih mogučnosti jer se radi o maloj minutaži ispunjenoj veoma bogatim i raznovrsnim sadržajem. To je neki put prava minijaturna rok opera koja može postiči izuzetan uspeh na tržištu kao što je bio slučaj sa Trilerom Majkla Džeksona. Pojava video-ldipa izazvala je malu revoluciju na planu televizijskog programa, diskografskoj i videokasetnoj produkciji. Došlo je do niza promena čija je reperkusija u toku. Velika populamost i brz prodor video-klipa postavio je niz problema i pitanja; da li je video-klip nova i celovita televizijska forma? Hoče li tradicionalni TV šou moči da ga preživi? Ko če finansirati u budućnosti nov muzički program na televiziji? Hoče li manje bogate sredine, van oblasti engleskog jezika, biti u stanju da prate ovaj talas?... Odgovori na sva ova pitanja ne treba da nas čine nestrpljivim ni preterano radoznalim jer izgleda da je u čitavoj ovoj pojavi ipak najznačajniji aspekt koji obuhvata onu funkcionalnu i virulentnu vezu koja struji između smisla i pokreta slike i pulsacija muzike. Ovo primamo jedinstvo muzike i slike koje je omogučilo filmsku muziku i crtani film, predstavlja osnovu bez koje ni video-klip ne bi bio moguč. Bez obzira što je ova pojava nikla u oblasti zabave i šou biznisa ona je jedan nov oblik funkcionalnog povezivanja slike i zvuka. Zato je našu radoznalost privuklo ocenjivanje opštih vrednosti i umetničko izražajnog sadržaja ovog
294