RTV Teorija i praksa

donose suvi rezultati, bez objašnjenja kako se došlo do njih). Subjektivno gledanje u novinarstvu razlikuje se od subjektivnog gledanja u književnosti, na primer, po tome što novinari posmatraju stvamost kroz dnevni, aktuelni idejno-politički filter, po normama i zadacima koji odgovaraju onima u čijim se rukama nalaze štampa, radio, televizija, agencije i dokumentami film. Zbog toga je novinarstvo ne samo stručna več i politička profesija sa ciljem da njen osnovni proizvod, informacija, utiče na ponašanje Ijudi, da direktno usmeri njihov odnos prema svetu i da njihovu aktivnost uputi tačno određenim pravcem. Novinarstvo je dnevna akcija a ne fikcija. 3. Informacija (i novinska), premda kao i rad društvena po svom karakteru, i sama je postajala žrtva privatnog svojinskog monopola a ne opšte zajedničko dobro, zahvaljujuči društvu koje se razvijalo u sklopu protivrečnosti i u okvirima privatne svojine nad sredstvima za proizvodnju i privatnog prisvajanja Ijudskog rada, U takvim uslovima se razrastala duboka protivrečnost između društvenog karaktera informacije i Ijudskog saznanja i podvlaščivanja informacija od strane vlasnika sredstava za proizvodnju i vlasnika kapitala koji su ograničavanje društvenog karaktera informacije i njeno monopolisanje koristili kao oruđe za odvajanje upravljanja od rada i održavanje vlasti nad društvom. Informacija (i novinska) se tako veštački i silom odvojila i odvaja od rada koji je stvara i od čoveka-proizvođača kao stvaraoca društvenih vrednosti. 4. Sadržaj novinske informacije je životna činjenica ili, preciznije i bliže, akcija čoveka, događaj i pojava u društvu ili prirodi. Činjenica je pak jedan intelektualno formulisan događaj, bez obzira da li se ta formulacija gradi u procesu čistog viđenja, verbalnim tumačenjem ili praktičnim odzivom; činjenica je događaj onakav kako ga mi vidimo ili kako bismo ga videli da se pred nama zbio. Međutim, životne činjenice, kao sadržaj novinske informacije, najčešče su poslednji pojavni oblici dubokih procesa; oni su posledica određenih, po pravilu mnogobrojnih uzroka (činjenica) koji se teško mogu videti ili se nikada ne vide. Pisati, zapravo informisati samo o tim spektakularnim, krajnjim efektima jednog

123