RTV Teorija i praksa

područja videa - umetnici, organizatori i kriti Čari tokom celog ovog perioda bili su vrlo dobro obavešteni o tome šta se zbiva u raznim evropskim sredinama i problem koji im se nametao bio je hod u uzvratnom smeru - uključenje jugoslovenskih autora u međunarodne video-manifestacije. Mnogobrojne su bile projekcije jugoslovenskih autora na međunarodnoj sceni posle prvog i već istorijskog nastupa na Trigonu ’73 u Gracu ujesen 1973. godine. Sledeči važniji nastupi su oni Sanje Iveković i Dalibora Martinisa na „Impact Art - Video Art” u Lozani 1974, prilikom niza svojih performansa u Milanu, Napulju, Insbruku, Kopenhagenu i dr. tokom 1974-75. Marina Abramović snima i emituje video; Marina Abramovič, Bućan, Iveković, Martinis i Trbuljak učestvuju 1975. na „Rencontre internationale ouverte deVideo” u organizaciji CAYC-a u Parizu; na ~3 d Encounter on video - CAYC” u Ferari iste godine sudeluju N. i S. Dragan, te ponovo Ivekovič i Martinis; 1976. Radomir Damnjan snima niz video-traka u produkciji u Tibingenu, 1978. I.L.Galeta učestvuje na manifestaciji „Art, artist and the medium” u Gracu, prilikom manifestacije ~Works and Words” u Amsterdamu 1979. pionir jugoslovenskog altemativnog filma Tomislav Gotovac snima svoj dosad jedini video; tokom 1978-80. Ivekovič i Martinis imaju niz projekcija u Kanadi (Vankuver, Montreal, Toronto) i Sjedinjenim Državama (Njujork, Los Anđeles, San Fransisko) a 1983. pozvani su na ICA (Institut of Contemporary Art) u Londonu itd. Dosad najbrojnija selekcija jugoslovenskih autora u organizaciji Studenstskog kulturnog centra iz Beograda (Damnjan, N. i S. Dragan, Galeta, Ivekovič, Martinis, Paripović, Savič, Todosijevič, Trbuljak) učestvuje na važnoj manifestaciji „Сатеге Incantate” u Palaco Reale u Milanu 1980, a zatim slede tri uzastopna nastupa (1981, 1982, 1983) na „Internacionalnom video-festivalu” u Lokarnu/Askona (gde 1982. jugoslovenska selekcija dobija specijalnu nagradu, a 1983. Martinis za traku Image is Virus dobija nagradu „MonitEUß”) i najzad, nastupi na „Internacionalnom video-susretu” u Salernu (Ivekovič, Martinis) i na festivalu „Evropski video” u Volteri 1983 (Iveković, Martinis, N. i S. Dragan, Damnjan, Miha Vipotnik i grupa „Меје kontrole

156