RTV Teorija i praksa

samoopredeljenja. Pod Ježe se opštoj Idimi dominantnog društvenog izraza i gubi stvaralačka originalnost i individualnost. Tako nastaje jezik bez trajnih vrednosti, otuđen, koji ne deluje na pojedince unutar auditorija, ne ostavlja im prostor za komunikaciju. Jedan deo auditorija ne nalazi opravdanje za one koji se njime služe, dok drugi deo bezrezervno prihvata sve što mu pošiljalac poruka plasira, sa ili bez razumevanja. Taj otuđeni jezik uzima sve više maha produbljujuči jaz u društvu. Kao promenljiva kategorija jezik je izložen raznim uticajima ne samo sa strane već i u okviru naroda kome pripada. Pokušaj okoštavanja jezika bez vitalizacije i novina, unapred je osuđen na propast. Nedavno organizovana anketa među slušaocima i gledaocima radija i televizije je pokazala da je, po njihovom mišljenju, jezik ovih medija Leksički siromašan (naročito kada je u pitanju jezik svakodnevne političke komunikacije, ili kada se radi o emisijama sa stručnom tematikom), sintaksički uprošćen, neizgrađenog stila, siromašnog fonda reči, tanke sadržajnosti sa prisutnom kompozicionom zbrkom, pun stereotipa i fraza. Ispitanici izražavaju želju da komunikacija bude spontana (a ne da se unapred pripremljen tekst čita kao u slučaju TV Dnevnika), da se govori jasnije i logičnije, da se manje poznati pojmovi, uključujući i političke termine, protumače, da se podseti i objasni šta je nekom događaju prethodilo. Ukoliko bi se ove primedbe i prihvatile svakako treba voditi računa da sve ostane u granicama prihvatljivog i auditoriju bliskog da se ne bi ponovio primer engleske kompanije BBC: velik broj stručnjaka brižljivo je gradio engleski govorni jezik tako što je svaki glas i slog bio proučavan, svaka rečenica je postala adekvatan uzorak iz fonetske laboratorije. Pošto je postigao savršenstvo, jezik je počeo da se odvaja od jezika auditorija, otuđivao se i na kraju postao u toj meri bezličan da je komunikacija njegovim posredstvom bila gotovo sasvim prekinuta, Jezik programa uživo odlikuje se specifičnostima uslovljenim vrstom medija, sadržajem i tipom komunikacije. U okviru ovoga javljaju se varijante, različiti stilovi od kojih zavisi razvoj, bogačenje ili

25