RTV Teorija i praksa

gledanja kod kuće. Takav uzorak, naravno, generališe televizijske gledaoce, a ne stanovnike zajednice, Treči uzorak je uzet iz nastavnog osoblja koje predaje humanističke nauke u četiri umetnička koledža. Ova specijalna profesorska „kontrolna” grupa omogućava da se ispita važnost višeg obrazovanja u humanističkim naukama za veštinu interpretacije medija. Pedeset i pet intervjua obavljeno je sa uzorkom mase, 24 sa specijalnom ad hoc grupom televizijskih gledalaca i 34 sa humanističkim učenjacima. Broj odziva profesora regrutovanih na-isti način kao uzorak mase, bio je 80 procenata (iznenađujuče, samo dva profesora koje smo pozvali nisu imali televizijski prijemnik). Intervju, koji je usledio odmah po programu, obavljan je telefonom i sniman na magnetofon (s dozvolom ispitanika) da bi poslužio daljoj analizi i kasnijem kodiranju. Bilo je potrebno 20 do 40 minuta za intervju koji je sadržavao 31 pitanje. U prvom delu upitnika četiri pitanja su bila veoma obimna i ncusmcrivačka - kako bi se otkrilo kakva je razmišljanja i emocije program izazvao i koji su se elemcnti programa dopali a koji ne, Drugi deo intervjua uključivao je šest pitanja podsečanja koja su se odnosila na glavne ličnosti, zaplet i scenario. Treća sekcija je obuhvatala 21 dimenziju procene programa, uključujuči razmišljanja o zaplctu, brzini, žanru, tehničkim aspektima programa, kao i pogađanja o intencijama pisaca scenarija, važnost programa za lični život gledaoca, i potencijalne društvene i političke implikacije programa. Jasno, gledaoci mogu da sanjare ili jednostavno da mislc o stvarima koje nemaju nikakve veze sa sadržajem programa, tako da smo suzili naše ispitivanje na dva tipa kognitivnih odgovora - razmišljanje o samom programu, ili povezivanje sadržaja programa sa vlastitim životom ili širim problemima zajednice ili društva. Prvi identifikujemo kao analitičku misao - raščlanjujuči program u svojoj svesti, ispitujuči kako se delovi vezuju jedan s drugim i za program kao celinu, i ocenjujuči zaplet, tempo, scenario, glumu ili tehničke elemente produkcijc. Drugi idcntifikujemo kao interpretativnu misao - razmatranje koji su društveni, kulturni ili organizacioni faktori, možda, uticali na pisce ili produccntc programa i,

33