RTV Teorija i praksa

čitava serija emisija: šta vas muči? U emisiji Pričaonica: poskupljenja, kakav bih želeo da je svet, zašto jesam a zašto nisam zadovoljan sobom, koje bih zanimanje odabrao kada bih mogao, itd. Tabu teme ne postoje. Prećutati problem znači priznati poraz. Dakle, o svemu se može razgovarati. Od obilja materijala snimljenog u učionici, u školskom dvorištu u parku, na sportskom igralištu ili, retko, u studiju (jer se deca „па svom terenu” osećaju sigurnija i lakše se otvaraju) teško je odabrati šta je najbolje, najistinitije, da sve bude rečeno, a da se ne prekorače minuti. U potrebi da se povere ili požale, deca se otimaju za reč, zaboravljaju mikrofon, ispovedaju se,prepiru, pričaju o najskrivenijim tajnama. Otuda, prema podacima Izveštaja Centra RTB za istraživanje programa i auditorijuma „Koliko deca osnovnoškolskog uzrasta slušaju radio-program” od novembra 1983. godine, najvažnija funkcija radija je emocionalna, „јег program najviše zadovoljava emocionalne potrebe dece”. Na pitanje: koji su motivi za korišćenje radija, največi broj dece, posle potrebe za informacijom, odgovorio je: ako sam tužan; pomaže mi kad osećam da sam usamljen; upotrebljavam ga ako nemam nikog s kim bih razgovarao. Dakle, od radija se traži pomoć, daleko više nego zabava. Zato se i u muzičkoj emisiji Šestica, u kojoj deca donose svoje ploče koje najviše vole, u kojoj pevaju, smeju se i zabavljaju, koristi svaka moguća prilika, svaki povod - kroz tekst pesama, poruku, naslov itd. - da se otvore, da uzgred nešto kažu o onome što misle, da slobodno iznesu svoj stav (naslov pesme Problem child - šta je to problem-dete, kako postaje, ko je kriv, kako mu drugovi mogu pomoći; ili: kako muzika stila „hevi metal” oslobađa od napetosti, zašto se voli ritam hard roka), Revolt i pobuna, otpor i nerazumevanje, nerazdvojni pratioci odrastanja, sazrevanja i borbe za sopstvenu identifikaciju pred sobom i pred drugima, nisu karakteristični samo za naše doba. Pratili su mladost oduvek i tako če biti i nadalje. Međutim, kao što je potrebna oduška, pražnjenje a ne potiskivanje agresivnosti, normalne i prirodne za svaku Ijudsku jedinku, još potrebnija je potvrda sopstvehih vrednosti,

70