RTV Teorija i praksa

Šta to sve znači na radiju, kako se dokument pribavlja, kako se koristi i čemu služi u Programu za decu? Svuda oko nas rastu i stasaju generacije budučih veselih, zdravih, slobodnih Ijudi, sposobnih da ponesu teret odgovornosti života onoliko koliko im se Ijubavi, pažnje, poverenja i poštovanja pruži. Za ovim osnovnim potrebama, bez kojih, kao i bez hrane i bez vazduha, ne može dobro da se razvija, mlado biče vapije. Nije slučajna rečenica koju dete u nesporazumu sa svetom odraslih, najčešče sa roditeljima, tako često izgovara: ~Ti me ne razumeš!” U stalnoj žurbi za sticanjem, u borbi za opstanak, za egzistenciju, prvi krug osoba oko deteta, dok se ono još nije uključilo u širu socijalnu sredinu, nema dovoljno vremena da ga sasluša; u činjenici da je zaboravljeno sopstveno detinjstvo gubi se sposobnost sećanja kako je to nckad sa njima bilo; nestrpljenje i nervoza rađaju nova nestrpljenja i nervoze, stvara se nezadovoljstvo i nesporazum. Kasnije, sa ulaskom u predškolsku ustanovu, a zatim u školu, dete mora da izvršava zadatke, da odgovara obavezama, da snosi odgovomost. U odeljenju sa još trideset drugih, koji donose svoje probleme i brige (dečja psihologija nas je odavno oslobodila zablude o srečnom i bezbrižnom detinjstvu) treba da se izbori za svoje mesto. Na žalost, mali broj nastavnika, dobrih pedagoga, može da mu u tome prijateljski pomogne, Školskom psihologu i peđagogu dete se „ро kazni” šalje, dakle, ~sa njim nešto nije u redu”. Broj sukoba raste. Kome se onda obratiti? Da li je to radio, ima li on, možda, sluha za njegove probleme? Možda če se njegova reč bolje razumeti ako je roditelji i ostali čuju kroz drugi, ne njegov, artikulacioni aparat? Možda će se glasnije čuti preko mikrofona? Dakle, taj mikrofon u ruci reportera koji oseča, razume i voli dete, može da bude prijatelj koji če mu privesti one koji su dužni da ga najviše vole, koji če napraviti most preko koga če se lakše preči; јег, ponekad je u pitanju samo nespretnost, neznanje i nesposobnost da se Ijubav pruži na pravi način. Otuda u emisiji Deca govore teme: strah, stid, ružne reči, kocka, nešto između - ni dete ni devojka, Ijubav; u emisiji Minus 16: tuča, šta se radi na dosadnom času, fizičko kažnjavanje u školi, uvreda, šaputanje na času i

69