RTV Teorija i praksa

ambicija u Srbiji, i Platonove, koji je u svojim Izletima na Siciliju pokušao da ostvari zamisao „najboljeg od svih društava” i doživeo slom. Mnogobrojne niti spajaju Rajsov duh sa Platonovim; u etičkoj ravni - ideal služenja Pravdi; u metafizičkoj - vera u svest koja upravlja svetom od davnina, Dobro, čije je otelotvorenje u društvu Država - aristokratija duha u piramidi gerontokratskog tipa;u emotivnoj ravni ideali Sparte i Žrtve za otadžbinu... Platonovo ime postalo je amblem za granu utopističkog mišljenja koja se zanosi humanističkim vrlinama, a u praksi često završava kao ideološki zastor totalitarnim tendencijama karakterističnim upravo za naš vek. Toj grani „popravljača sveta” pripada i doktor Rajs. On u mnogo čemu vidi „uzvišeni živof’.u nekoj vrsti kasarnskog društvenog uređenja. Don Kihot vrline, on se sukobio übrzo sa levantinskim duhom ćiftinske sredine posleratnog Beograda gde su političari-arivisti živeli iskoriščavajuči baštinu umrlih ratnika a njega su, kao čistunca i stranca, iz zavisti mrzeli. U ovoj borbi Rajs nam se ocrtava kao izrazita individualnost sa neizbežnom tragikom utopijskog duha u sebi... U čemu je epski prosede ovog radiofonskog ostvarenja? Platon u Srbiji je radiofonska kompozicija mozaično-kolažne prirode. Smenjivanju širokih (istorijska -spektiva) i uskih planova (intima doktora Rajsa) dali smo status načela: montaža slobodnih asocijacija i disocijacija dovodi dokumentarne elemente u nove, nepoznate i nepredviđene veze, Zgusnuto, radiofonsko vreme čini nam se jedino bitnim. Različita i međusobno ponekad nesaglasna svedočenja sučeljavaju se u otvorenom dijalogu i sugerišu slušaocu kritički, distancirani stav kreativne sumnje, Simultanošću dalekih i bliskih vremenskih planova, od Platona do danas, problemi koje pokreče ova radiofonska sinteza osvetljavaju nam se kao suštinski i univerzalni. Stupajući u nov amalgam, svaki zvučni element istovremeno gubi ali i zadržava deo svog prvobitnog biča. Određen zvuk, za koji bi se reklo da je „uhvaćen mikrofonom” kao deo konkretne celine, traje i tokom sledečih sekvenci ali, prvobitno konkretan, sada prerasta

143