RTV Teorija i praksa

mnogo bolje da su Egipćani konkurisali sa ovom našom dramom, isti motiv, ista tema, isti problem, a sve tako jednostavno, jasno, lepo napisano i režirano, sjajno glumljeno. Ženski deo publike veoma je bio uznemiren mađarskom dramom Smrt labuda, koja nije nagrađena nijednom festivalskom nagradom. Dilema je tako očigledno utemeljena u ovu dramu: može li žena uistinu da bude profesionalac ili je prirodno tako utemeljena da je nešto drugo za nju mnogo važnije? Glavna ličnost, baletska igračica Julija Jamšar, sahranila je svog sina u vreme kada su političke strasti 1956. godine u Budimpešti dostigle vrhunac. Tada je pala i nemilosrdna svetlost na Julijin život od koje se ona nadala da će uspeti da pobegne. Njeni odnosi postaju sasvim izvitopereni: razvodi se od muža kad ovaj biva uhapšen u „vrućoj” političkoj atmosferi šezdesetih, rastaje se od roditelja za čiju je brigu već isuviše odrasla, oseća da nije bila dovoljno istinita u ulozi majke jer je privatni život podređivala gvozdenoj disciplini svakodnevnog programa svoje profesije. Odlazi u Beč gde sa svojim starim prijateljem, operskim pevačem, poslednji put, bezuspešno pokušava da učini nov start u životu: kao profesionalac i kao žena. Prošlost je vuče u smrt, kao kamen okačen oko vrata. I Julija, svojom voljom, tragično okončava život. Drama austrijske proizvodnje Rukopis plave žene nagrađena „Zlatnom nimfom” i prvom nagradom međunarodne kritike, snimljena je prema knjizi Franca Verfela. Događaj se odvija sporo, dokumentarno, životno. Gotovo kao da i nije igran. U dekoru za koji može da se pomisli da je stilizovan, a nije, sa glumcima koji veoma dobro osećaju težinu vremena i to osečanje prenose i na gledaoca. Čini se, slažemo se sa odlukom žirija (mada bismo voleli, kao pristrasni navijači našeg dela, da je žiri opet pogrešio). „Srebma nimfa” za režiju dodeljena je nemačkoj drami Konferencija na jezeru Vanze. Dobro poznata atmosfera koja vlada u Nemačkoj pred drugi svetski rat, očigledno je poznata i stvaraocima ovog dela, koji su je, pomišljamo naslikali izvukavši je iz sopstvenih duša. Autentični

231