RTV Teorija i praksa

izabrane za neki budući način gledanja. Naravno, dok ih gledamo, slike nam ne izgledaju u toj meri promenljive: svakoj poruci svojstvena su tzv. ~omiljena“ značenja. No, čak se i omiljena značenja, koja se obično poklapaju s opažanjima vladajućih društvenih slojeva, moraju nadmetati s ostalim mogućim načinima gledanja, u čijem se kontekstu obavezno pojavljuju.Te „aktivne protivrečnosti" u teievizijskoj poruci služe da nas podsete na trenutno stanje u našoj kulturi. (Dobri primeri tog procesa mogu se naći u emisiji Vesti u desel News at Ten.) Ostale umetničke forme poput romana, na primer više nisu u stanju da vrše opisanu društvenu ulogu, posebno ne u masovnim razmerama dostupnim televiziji. Često se tvrdi da je pojedinim velikim piscima, poput Džojsa, Kafke, Brehta ili Sterna u Tristramu Šendiju, uspevalo da ~raskrinkaju“ ukorenjene konvencije mišljenja i opažanja. Pojam raskrinkavanja u ovom smislu pozajmljen je iz ruskog fornralizma. 3 Njime se opisuje način na koji pisci oklevaju iii se uzdržavaju da u svoje poruke unesu značenje, čime nam pokazuju proizvoljnu prirodu kodova s kojima smo se srodili. Time, dakle, u potpunosti razotkrivaju naše opažanje stvarnosti, dokazujući da se radi o „viđenju" stvarnosti, a nikako o samoj stvarnosti. Svrha je ovog napora, dalje se tvrdi, da čitaoca suoči sa njegovim pravim mestom u ideološkom omotu društva. Opisanim raskrinkavanjem pojedinac se izbavlja iz svoje ~potrošačke“ uloge. Uključivanje takvih ~poruka“ u samu srž književnih ili pozorišnih proizvoda, kao što su Uliks, Proces ili Zaustavljivi uspon Artura Uija, ima za zadatak da konvencije izdvoji iz glavnog toka i time ih izloži našem pogledu. Obično se smatra da televizija nije pogodna za ovakvu ulogu. Ona je, ističe se, komercijalna, konvencionalna i konzervativna. No, to je samo jedan od načina da se kaže kako je ona kao medij samo uzgredan deo svakodnevnog

3 Lemon, L. i Reis, M. (1965), Ruski fonm/izain: čeiiri eseja (Russian Formalist Criticism: Four Essays), Linkoln, Univ. оГ. Nebraska Press.

162