RTV Teorija i praksa

Sve sam tiši, aii to je samo na snimku. U stvari, i sad govorim istom jačinom kao na početku. U stvari, ovo uopšte пе govorim ja.

Ove reči se čuju, to je tačno, a!i potom neće biti. Ove reči se ne čuju, to je tačno, ali potom će biti.

}. Z.'.Pročitala sam u ednom \ ašem tekstu da „nešto postaje umetnost samim uvođenjem u kontekst umetnosti V.R.: To je samo rezime jednog shvatanja iz poetike konceptua' те umetnosti iz kojeg sam, koliko se ?ećam, izvukao neke ne baš perspektivne posledice po umetnost. Pre svega, zvesna manjkavost takvog razmišljanja kpoljava se u tome što nešto treba definisati kao umetnost pomoću kategorije kć ja, ako se definiše na sličan način, takođe зк treba da bude definisana. Osim tog; , jednostavnim proglašavanjem da je nešto umetnost uvlačenjem u kontek ;t umetnosti, sve može postati umetno t, što znači da, bar teorijski, umetnosti v še ne bi ni biio. }. Z :Da li je za nas i metnost već stvar prošlosti? V.R.: Praktično nije, nedogledno dugo neče ni biti. Bez obz ra na to što su pojedini umetnici ili poslenici đuhovne aktivnosti koja nije ni nauka ni filozofija, , u svojoj svesti već predvideli tu mogučnost i, predlažući rešenja koja obeležavaju kraj umetnosti, težili da odu van nje. I sam sam, još u Pričinjavanjima smatrao da delam na području koje je van umetnosti. Međutim, kao što se dogodilo sa dadaizmom - prvim avangardnim pokretom koji je po/.ušao da negira umetnost kao institu,:iju, i naročito one vidove u kojima se umetnost instutucionalizOvaia, pa je to poricanje umetnosti postalo nc vi model umetnosti tako se i u svim slič, ; m kasnijim slučajevima umetnost „svetila”, pokrštavajuči antiumetničke gestove u umetnost.

103