RTV Teorija i praksa
1. minut spiker, živo
TREĆI PROGRAM RADIO-BEOGRADA Ponedeljak. 16. ХН 1985. 23.25. - 24.00 Osvetljenja Radio-Beograd Tre i program Osvetljenja. U dragoj emisiji ciklusa posvećenog nekim aspektima Bahove kompozicione tehnike i estetike, objav! jujemo, uz muzičke primere, tekst Arnolda Šenberga „johan Sebastijan Bah” štampan u Šenbergovoj zbirci eseja Stil i ideja 1985. godine. Zatim možete slušati dva Bahova korala u orkestraciji samog Šenberga, kao njegov drugi - zvučni primer turaačenja Bahovog kompozicionog mišljenja. O Šenbergovom interesovanju za Bahovu muziku postoji više izvora: tu su pre svega njegovi sopstveni spisi nastali u periodu od 1911. do 1950. godine, a takodje i tekstovi njegovih učenika Berga, Veberna, Leonarda Štajna i drugih. lako je Šenbergovo početno /animanje za Baha ve/ano u/ sopstvenu pedagošku delatnost - u okviru tečajeva iz kompo/icije koje je držao na Švarcvald školi u Beču, ono је odmah imalo istraživački karakter, što је i bilo u skladu sa eksperimentalnom orijentacijom ovih tečajeva. Bahovi kompoziciopi postupci razmatrani su u okviru razvoja sveukupnog kompozicionog mišljenja do Šenbergovog perioda To što im Šenberg u svojim predavanjima poklanja značajan prostor, o čemu svedoče kasnije studije „Traktat o kontrapunktu”, „Osnovi muz.ičke kompoz.icije” i „Strakturalna funkcija harmonije”, ukazuje da je u njima video mogućnosti podsticajne ili upotrebljive u savremenom muzičkom govoru, pre svega dodekafonskoj muzici, čiji kompozicioni metod upravo sazreva paraleno sa
26