RTV Teorija i praksa

pod nazivom Integrale, ali i u mnogim drugim, uvedene horizontalne linije pomoču kojih, iz nedelje u nedelju u isto vreme slušaoci upoznaju kompletan opus, odn. sva dela koja je neko od manje produktivnih kompozitora napisao, ili zaokružene celine opusa onih plodnijih. Za ostvarivanje ove politike nije bila dovoljna samo opredeljenost, već i ogromno angažovanje u zajednici sa Zvučnim arhivom na kompletiranju ovakvih celina, pripremanih i po godinu dana unapred. Često je traganje za nekora „karikom koja nedostaje” uzimalo više vremena nego priprema celog ciklusa od desetak i više emisija. Uprkos svemu, može se reči da je ovakva vrsta plasiranja muzike postala okosnica programa Stereorama. Uzelo bi previše prostora nabrajanje ciklusa svih simfonija, koncerata, opera, sonata i drugih muzičkih oblika raznih kompozitora koje smo, od prvog do poslednjeg koje je autor napisao, mogli da slušamo tokom protekle tri godine na Stereorami.S razlogom pretpostavljamo da bi upravo u ovakvom plasiranju muzike mogla biti i jedna od glavnih privlačnosti Stereorame za muzičke sladokusce. Navedimo samo primer Bahovog opusa ove, jubilame gođine, kada je, pored mnogih kompletno predstavljenih muzičkih vrsta ovog autora, emitovano i njegovih sto šest sačuvanih duhovnih kantata, iz nedelje u nedelju tokom cele godine. Pored integralnog pristupa u horizontalnoj shemi, postoji i svojevrsna integralnost posmatrana vertikalno, u smislu zastupljenosti svih rt'dova umetničke muzike, od najlakših do najsloženijih, s tim što sada izbor prema kvalitetu postaje primaran princip. Nisu čak izostavljene ni oblasti koje označavaju granicu izmedju ozbiljne i zabavne muzike, kao što su operete i mjuzikli, zastupljene najboljim dostignučima iz tih žanrova. Zastupajuči stanovište da je i džez bliži ozbiljnoj muzici nego nekoj drugoj, uvedene su dve emisije (subotom Majstori džeza - savremeni džez, i nedeljom Džez za sva vremena - klasika džeza). Jedini izuzetak predstavljaju eksperimentalna dela avangardne muzike koja po svojoj prirodi više odgovara kasnim večernjim satima kada je inače emituje Treči program, pa je na Stereorami stoga svesno izostavljena. Medjutim, ostale savremene muzike ima, naročito one jugoslovenskih

42