RTV Teorija i praksa

moglo se osetiti i raspoloženje okupljenih slušalaca. Zaista, slušalac se mogao osetiti da se nalazi u sarnom centru zbivanja, čak i da učestvuje u samom događaju i da sa prisutnima u dvorani deli lepotu ostvarenog umetničkog čina. Dodajmo i to da se često prenose i kompozicije što ih umetnici sviraju kao dodatak, nagrađujuči tako okupljene slušaoce za pozdrave i aplauz. U nas, međutim, kao da svi u ekipi, počev od tehničara pa do spikera, žele da se prenos što pre okonča i da emitovanje programa preuzme studio, pa zato valjda „seku” završne aplauze publike a na eventualni prenos dodataka i ne pomišljaju, jer, zaboga, treba udovoljiti shemi programa i prenos u minut završiti. Zahvaljujuči takvom postupku, direktni prenosi znatno gube od atraktivnosti i počinju da liče na redovne emisije u kojima se reprodukuju gramofonske ploče ili magnetofonski snimci, Direktnim prenosima iz koncertnih ili operskih dvorana radio ostvaruje punu aktuelnost i omogučuje slušaocima trenutni uvid u tekuča muzička zbivanja. Dakle, nezamenljivost radija u brzini poruka i ovde dolazi do punog izražaja i upravo stoga to preimučstvo trebalo bi više koristiti, te slušaocima omogućavati da češće čuju ono što se izvodi u našim sve popunjenijim koncertnim dvoranama. Osim toga, đirektni prenosi sa muzičkih priredaba znače mnogo i za slušaoce izvan velikih kulturnih centara, oni upravo najkonkretnije i najefikasnije doprinose tzv. demetropolizaciji kulture, što nijednog trenutka ne treba zanemarivati. Več smo istakli kako u nas direktnih prenosa operskih predstava gotovo da i nema, što je takođe neopravdano. Samo se po sebi razume da ti prenosi podrazumevaju i primenjivanje zvučne režije, odnosno njeno usklađivanje sa scenskom režijom ili, preciznije, sa mizanscenskim kretnjaraa pevača - solista i hora. Zato je za prenose iz operskih dvorana potrebno obezbediti potrebne uslove kako za razmeštaj mikrofona, tako i za mogućnost njihovih uključenja, prema pozicijama gde se na pozornici nalaze solisti ili hor i, opet, uspostavljanje balansa izmedu orkestra i izvođača na sceni. No, svi ti problemi rešavaju se danas veoma uspešno, buduči da je napredovala tehnika snimanja, odnosno da postoje izuzetno senzitivni

51