RTV Teorija i praksa

„doživljaj muzike”, kakvi su to mentalni dogadjaji koje mu/ika i/a/iva u svesti slušaoca jednog radio-dramskog dela? Da li se pod „mu/ičkim ilustracijama” podra/uraevaju opšta raspoloženja dramske radnje? Ima li tu „iiustracija”? Mu/ika širi prostore mentalnih slika које i/miču svakom opisivanju. Kada potvrđuje „doživljaj” svojim opštim emocionalnim dejstvom ni onda ne „ilustruje” Dragocena je kada otkriva, kad neočekivano obogačuje ukupan doživljaj, dodaje emocionalne i druge podatke, kada pomera dramski dogadjaj. Tada nije ilustracija, nije dodatak, na kraju krajeva, nije /.loupotreba mu/ike, već stvaralačka upotreba njenog često ne/.amenl jivog dejstva u radio-dramskom iska/u Iskustva mi potvrdjuju da mu/ika u radiofonskom stvaranju dejstvije na način koji se na ekranu ne potvrđuje u istoj meri (Što se mu/ike u dramskoj predstavi tiče, ona, pre svega, ne pripada istom prostoru, nije i / istog i/vora ) U radiofonskom i/ražavanju mu/ika i reč, sav /vukovni je/.ik, jedinstveni su, nastaju i ravnopravno dejstvuju u istom medijskom prostoru, Govor muzike i govor reči se ra/ilaze mnogo češče nego što stvarne mogućnosti medija to opravdavaju. Beketova radio-igra Reči i muzika su star, vredan pokušaj te ravnopravnosti, Mu/ička relika i replika glumca su u Beketovom eksperimentu prirodni, nai/menični koraci jedinstvenog dramskog hoda, dijalog vodjen jednim je/ikom, Tim je/ikom, verujem, trebalo bi da progovori više pisaca i kompo/itora, pomirivši se s tim da njihovo delo ne postoji j/van radiofonskog i/ra/a Radio tada neće biti samo servis književnim i mu/ičkim delima, njegovo „siromaštvo” postaviće ist'e one granice ne/avisnosti koje su sebi obe/bedile druge umetnosti. Umetnost radija reči su koje se i/govaraju još uvek s uste/anjem Književnost i mu/ika su u radiofonskom stvaranju često ~u gostima” NEKOLIKO DANA KASNIIE STUDIO 10 Pri samom smo kraiu montažc. Imamo studio još samu dva sata, Ukupno dcset dana. Večeras је premijerno emitovanje.

71