RTV Teorija i praksa

efekta groma Prva slika je neodređenija, rekao bih skoro apstraktna. Pisac se ne upušta u opisivanje groma. Naš efekat je, naravno, odredjeniji, jer je to vrlo konkretan grom. Pokušavamo /atim s „elektronskim gromom”, muzičkom predstavom groma. To je nešto sasvim drugo. Zbunjuje, odvlači. Ne odustajemo od eksperimentisanja, jer kad bismo se zbog postoječeg opisa zvučnog dogadjaja odrekli svakog zvuka, realističnog ili stilizovanog, poetizovanog, odrekli bismo se načelno mnogih mogućnosti koje nam pruža medij. Sledeči pokušaj. Efekat groma puštamo pre nego što se čuju reči kad li ti puče grom. Ra/lika jedva dve sekunde ali se čini bolje, prirodnije. Sadejstvo knjižcvne reči i zvučnog efekta je prirodnije, skladnije. Reči o gromu potvrdjuju dejstvo efekta. Mislim da se to dogadja i sa nama dok se prisećamo nečega što se dogodilo: u nama prvo nastaju slike koje /atim s malim /akašnjenjem opisujemo rečima. Montaža operiše s delićima sekunde. Zakašnjenja iii preuranjenja veoma utiču na stvaranje mentalnih slika. Rekao sam „jedva dve sekunde”. Verovatno sam pogrešio. Ta se merenja ne mogu vršiti nikakvim instrumentima. To je stvar „osećaja”, isprobavanja. Za proveru „ispravnosti” jednog takvog malog eksperimenta nije potrebno biti stručrijak. Ne jednom proveravao sam takve stvari na onima koji su se slučajno nalazili pored nas. Njihova „svedočenja” bila su veoma merodavna, istovetna s našim zaki jučcima. To samo govori da stvaranje mentalnih sJika nije stvar nikakve teorije već naših postojećih i živih iskustava. Poistovetiti se u radu s običnim slušaocima znači koristiti se najboljim mogućim instrumentom. Ono što smo eksperimentisali sa gromom kasnije se ponavlja s gavranom. U tom trenutku graknu gavran... Efekat ptice „obradjujemo” To više'nife ono što će slušalac zamisliti, pticu smo „muzički obradili”. Dobili smo nešto što više nije obična ptica već tajanstvena životinja, kako priča uostalom i nagoveštava. Naša zvučna predstava je iznad očekivanog Dobili smo nešto novo, nešto što sam tekst ne bi izazvao. Muzika je sva u tim iznenadjenjima, u neočekivanom. Slušalac predvidja njeno opšte kretanje. Šta znači

70