RTV Teorija i praksa

Ognjen Bogdanović

MUZIKA I MEDIJI: VIDEO-SPOTOVI

Čak i u najnovije vreme, evo, pred кгај 1985. godine, srećemo na radiju, televiziji, štampi, več ustaljen i formiran slogan „ekspanzija video-spotova”. Treba, ipak,biti obazriviji i priznati da se tako moglo govoriti i pisati pre četiri ili pet godina, kada su, zapravo, te šarolike vizuelne minijature zavladale malim ekranom. Danas je njihova ekspanzija definitivno privedena kraju. Video-spotovi imaju svoje legitimno mesto /које je pri tom i visoko kotirano/ u TV programima širom sveta. Imaju svoje festivale, takmičenja, liste populamosti, posebne TV stanice koje od njih žive i samo zbog njih postoje. Izgleda da se priča koju svi dobro poznajemo, a koja je pronalaskom radija započeia tridesetih godina ovog veka, ponavlja u novom ruhu. Ali, šta je, zapravo, video-spot? To sigurno nije baš nasrečniji naziv za ono što svakodnevno imamo prilike da vidimo u okviru programa koje nam televizija nudi, Video /grč. videti, gledati, u današnjem smisiu vizuelno/ i spot /engl. tačka, nastup, jedan činilac, na primer, šou-programa/ čine kovanicu vizuelni nastup. S obzirom na činjenicu da je vizuelni nastup /šou-tačka/ u najvećem broju slučajeva praćen muzikom, video-spot se kao termin javija danas kao opšte prihvačen naziv za muzički nastup ilustrujući na taj način neraskidivu povezanost zvuka /preciznije: muzike/ i slike. Ipak, kada se govori o vizuelizaciji muzike, bitno je pre svega uočiti da svako od nas, bio muzički obrazovan ili ne, slušajuči muziku gotovo automatski stvara u svom duhovnom oku

73