RTV Teorija i praksa

njeno vizuelno otelotvorenje. Ono - to otelotvorenje često je povezano sa našom trenutnom preokupacijom, recimo čitanjem ili pisanjem ili čak ambijentom u kojem se nalazimo dok slušamo. To se, uobičajeno, naziva „ugođajem”, za njega je, pri tom, karakteristično da nas, u našem doživljaju, ostavlja gotovo sasvim slobodnim - kako čak pojedini istraživači „treće dimenzije” u čoveku kažu, „čovek uz nju slobodno lebdi”. Video-spot, međutim, sa sobom nosi imperativnu, nametnutu vizuelizaciju. Mi konkretno „vidimo” muziku na jedan jedinstven način, i prinuđeni smo, samim gledanjem, da je u tom trenutku doživimo upravo na taj način. Ukoliko nam, pak, ta agresivnost smeta, problem se prevazilazi povratkom na audio-uređaje ili, jednostavna, zatamnjenjem slike na ekranu uz i dalje prisutan zvuk. Ali, jesmo li baš toliko maštoviti da nam slika ne treba? Zavisi, naravno, i od vrste muzike koju slušamo. Video-spotovi, kakve poznajemo, neraskidivo su povezani sa rok-idiomom. Moglo bi se čak reči da njihov današnji, iskristalisani oblik služi svojoj primarnoj svrsi isključivo u domenu rok-muzike, uz koju su svojevremeno i nastajali. I ozbiljna muzika, naravno, ima svoju posebnu, iako veoma izraženu vizuelnu konotaciju - ali se pri tom radi o „unutrašnjoj vizuelizaciji”, unutrašnjem doživljaju /vuka svakog konkretnog poiedinca. Raspon mogučnosti је, pri tom, sra/merno večoi slojevitosti i strukturalnoj složenosti o/biline mu/ike, daleko veči hego u domenu roka Bilo kakva „svodjenja”, uopštavanja, ili, jednostavno, „uniformisarija zvuka putem slike u slučaju o/biljne muzike neosporno su mnogo teža upravo stoga što ona definitivno pruža neuporedivo veći broi mogučih unutrašnjih vizuelnih postavki. Pa ipak, uprkos tome, svedoci smo, naročito u posiednie vreme, često šarmantnih ali i dramatičnih pokušaja da se miniiature jednog Skarlatija, Šopena, Skrjabina ili, na primer, Debisija, vizuelno prez.entuju na način koji je objektivno mnogo bliži kung-fu paleti kojom se promoviše novi hit Tine Tarner nego bukoličkoj opijenosti sveprožimajučim mirom u kojoj, faunovski, tonemo u bezdano plavetnilo letnjeg popodneva. Šta to, zapravo, označava? Nije li u pitanju i/.dajničko nasilje

74