RTV Teorija i praksa

Srđan Barić

ULOGA MUZIKE NA RADIJU I TELEVIZIJI

Još na samim počecima emitovanja zvučnih informacija putem radio-talasa, pri prvim pokušajima osmišljenog koncipiranja programske materije koja se na ovaj način nudila slušaocima, započele su i razmene mišljenja o mestu i ulozi muzike na radiju, odnosno u piogramima radio-stanica. Pojavom tefevizije oVe rasprave dobile su novu, širu dimenžiju, postavljajuči čitav niz pitanja od kojih su mnpga još uvek ostala otvorena. Prve zvuke muzike na radio-talasima Ijubitelji muzike doČekali su sa ogorčenim revoltom. Navikli da muziku primaju direktno u neposrednom zvučnom pa i vizuelnom kontaktu sa izvodjačima, nisu mogli da prihvate da.im ovo zadovoljstvo zameni zvuk iz lcutije koju ,su mogli da stave na ormar i!i noćni stočić, pogotovo kada je u pitanju bio veči izvo'djački aparat čije je sažimanje u okvire ove kutije delovalo neprirodno i neadekvatno. Moguće je razumeti i opravdati ove otpore ako se uzme u obzir i činjenica da su tehnička sredstva za, snimanje i reprodukciju zvuka u to vreme bila daleko ispod današnjeg savršenstva, mada to uije dugo trajalo. „Zvučna kutija” se postepeno usavršavala, kvalitet prij-ema muzičkih i/\odjenja bio je sve bolji i adekvatniji i muzfka, u širokpm dijapazonu od izvornog narodnog pevanja i sviranja, preko lakših muzičkih žanrova, do vrhunskih umetničkih ostvarenja i profesionalnog muziciranja, ulazila jc putem radio-talasa svakođnevno u domove slušaiaca, tu se uskoro i odomaćila, a zatim postala i neophodna. Podržana od auditorija, osvajala je sve veče prostore u programima radio-stanica, što je izazvalo odredjene otpore kod

6