RTV Teorija i praksa

temama iz nauke i kulture; dakle, radio koji sam sebe naziva školskim ili obrazovnim. Nasuprot tome, neformalni obrazovni radio sagledan je kao mogući element gotovo celog programa, to jest, kao suštinski sadržaj muzičkih, informativnih, zabavnih ili kulturnih emisija u kojima je snažno naglašena funkcija prenošenja znanja. Smatra se, naime, da program prenosi, i treba da prenosi, obrazovne рошке u mnogo širim segmentima nego što su to same obrazovne emisije. Ovima su mnogi diskutanti pretpostavljali emisije koje nemaju striktno didaktičku formu, ali koje obrazovnima čini njihov sadržaj. U raspravi je bilo različitih mišljenja, ali je preovladalo stanovište da je neformaini obrazovni radio buđućnost obrazovnog radija. Istaknuto je, pre svega, da je on 'oslobođen predrasuda koje u slušaocima neizbežno izazivaju sami nazivi „školski radio” i „radio koji poučava”. Misli se, naime, da već i asocijacija na škoiu, učenje, ocenjivanje i ispitne stresove pobuđuje kod većeg dela publike nesavladivi otpor prema nečemu što se apriori smatra zamomim, teškim i nametnutim. Ali mnogo je zanačajnije što se procenjuje da strogo namenske obrazovne emisije ne daju dovoljno prostora za atraktivan i maštovit novinarski pristup. Otuda se došlo do zaključka da će neformalni obrazovni radio, koji traži masovnu i nespecijalističku publiku, biti obrazovni radio devedesetih godina. Budućnost klasičnih nastavnih emisija, ciklusa i kurseva vezaće se, prema ovom predviđanju, uglavnom za produkciju i distribuciju na kasetama. Nekoliko učesnika u diskusiji osetilo se' obaveznim da razjasni da davanje prednosti neformalnom obrazovnom radiju ne znači favorizovanje površnosti. Oni su naglasili da obrazovna poraka uvek sađrži jedan element ozbiljnosti, zahteva napor slušaoca i podstiče ga na refleksiju o bitnim problemima savremenosti. To je razlog što, recimo, emisije vesti, izveštaji o vremenu i sportski prenosi ne mogu da budu neformalni okvir obrazovnog radija. U sklopu ovih razmatranja izazvao je određenu pažnju izveštaj o razvoju obrazovnog radija Radio Beograd. 0 našem prelasku sa radio-škole na formu Vrerne radoznalosti zatražena su u diskusiji i detaljmja objašnjenja. Culo se i mišljenje da je naš edukativni radio već dobnm delom izvršio neophodnu reviziju osnovnog koncepta.

178