RTV Teorija i praksa
popune obukom u porodici, školi ili na kursevima za odrasle. Osim toga, savremeno društvo, koje se karakteriše sve bržim promenama i rastućom potrebom pojedinca da bude što bolje obavešten, postavlja nove zahteve pred obrazovno radio-novinarstvo. Na njemu je, dakle, da se prilagodi promenama u društvenom životu i na samom radiju, što podrazumeva temeljno preispitivanje celog dosadašnjeg koncepta obrazovanja putem radija. Zato je savetovanje u Beču na pitanje; da li obrazovni radio ima budućnost?, dalo uslovno potvrdan odgovor: da, ukoliko. Znači, budućnost je zagarantovana samo pod uslovom da novinari uspeju da pronađu novu, uspešniju formulu za obračanje publici, koristeći pri tom specifična sredstva, koja radio mora da razvija. U više navrata je konstatovano da je obrazovnom radiju „danas neophodan novi dizajn i novi zvuk”. To znači da je za kvalitet emisija značajna ne samo pedagoška vrednost poruke, odnosno tačnost sadržaja, nego i sposobnost da se tema obradi na radiofonski privlačan način, interesantan i laiku. Svi učesnici savetovanja složili su se da obrazovni programi ne mogu više sebi da dozvole da budu suvopami, dosadni i slabo razumljivi masovnom auditoriju. Naglašena je i i potreba za programima koji su tematski bliži životu i aktuelnim interesima slušalaca. Pri tom je ocenjeno da teme obrazovnog radija koji treba da uverljivo svedoči o svom vremenu, leže na ulici, a ne u nastavnim programima. A obrazovni radio je uverljiv i pivlačan za slušaoce samo ako bar za jedan korak ide ispred školskih i drugih institucionalnih formi prosvećivanja. Programski prodori ove vrste danas su brojniji nego što možemo da zaključimo ako gledamo samo nazive emisija. To je i konstatovano tokom rada sekcije „Formalni i neformalni obrazovni radio”. Naime, osira na plenamim sastancima, rad bečkog skupa odvijao se u trima sekcijama, od kojih su ostale dve bile INTER-AKCIJA obrazovnog radija i obrazovnih institucija” i „Tehničke inovacije”. U okviru već pomenute sekcije „Formalni i neformalni obrazovni radio” vodile su se, međutim, najzančajnije rasprave. U tim raspravama pod formalnim obrazovnim radijem podrazumevali su se kursevi iz određenih oblasti znanja, strogo naučna predavanja i nastavm ciklusi posvećeni
177