RTV Teorija i praksa

koji demonstriraju dobre strane pojedinih modela Fordovih automobila i koji se prikazuju u svim prodajnim salonima. Kompanija Koka-Kola ulaže dva miliona dolara u jedan projekat za korišćenje video-kaseta koje će se slati onima koji koka-kolu flaširaju i njenim prodavcima. U jednom od probnih programa daju savete prodavcima kako da iskoriste razliku između njene kupovne i prodajne cene, dodatak na kupovnu cenu koji služi za utvrđivanje prodajne cene, i ciklus nabavke, prodaje i ponovnog popunjavanja zaliha, da bi što bolje trgovce na malo uverili u mogućnost koka-kole, a jedan drugi program pokazuje onima koji je flaširaju na koji se način iz vode odstranjuje nečistoća. Belova Telefonska kompanija u Čikagu, država Ilinois, s vremena na vreme prikazuje svoj poseban program putem televizije zatvorenog kruga, na mreži koja se sastoji od dvadeset različitih gledalačkih centara u kojima se okupljaju regionalni menadžeri. Jedan deo programa je snimljen unapred, a drugi delovi se emituju uživo, tako da gledaoci mogu telefonom da postavljaju pitanja i daju svoje mišljenje. Prednost ovakvog direktnog. ličnog feedbacka - dvosmerne komunikacije - je očigledna kad je u pitanju poslovna ili bilo koja druga oblast života. mada korporacijski planeri nc priznaju uvek ovaj aspekt televizije. Najčešće. unapred snimljene kasete koriste se zajedno sa bezličnim instruktivnim materijalom - radnim uputstvima, na primer, i prikazuju se u određenom trenutku tokom nastave u nadi da će međudejstvo između posmalrača i mašine uspostaviti neku vrstu bliže povratne sprege. Mora se priznati da video-program tipa jednostrane komunikacije može predstavljati jedinstveno sredstvo u prodaji i demonstriranju određenog proizvbda potencijalnom kupcu, što inače nije mogućno ili je manje efikasno u bilo kom drugom obliku. Putničke agencije dobijaju zalihe video-spotova u kojima se reklamiraju hoteli, letovališta, luksuzni putnički brodovi, itd. Tako se neodlučnom turisti omogućava da vidi šta mu se nudi, i da malo sanjari o godišnjem odmoru dok se nalazi u turističkoj agenciji. Isto tako, postoji nekoliko komercijalnih i nekomercijalnih agencija za zapošljavanje koje su počele da rade na istom principu: snimaju intervjue sa Ijudima koji traže posao i snimljene trake šalju svim firmama sa kojima sarađuju, Univerzitet Mejn imao je uspeha u pronalaženju posla za svoje diplomirane studente koristeći se istom ovom metodom, a prihvatile su ga i mnogobrojne komercijalne

104