RTV Teorija i praksa

a) koncipiranje opštih, fundamentalnih okvira u kojima će se tragati za idejnim, a potom konkretnim rešenjima; b) izrada projekta istraživanja sa jasnim postavljanjem zadataka ostvarivanja idejngo rešenja uz predziranje veoma osetljivog kodeksa šifara; i c) višeetapni razvoj analitičkog sistema koji je u toku. Period prvobitnog uobličavanja ideja seže još u daleku 1965. godinu kada je inž. Veselin Milovanović, posle specijalizacije u SAD, bio izabran za asistenta na Mašinskom fakultetu u Sarajevu, gde sam u to vreme živeo. Međutim, naši česti informativni razgovori bili su übrzo prekinuti mojim povratkom u Beograd, a tek kroz koju godinu nastavljeni posle izbora dr inž. Veselina Milovanovića za vanrednog profesora na Katedri za organizaciju proizvodnje novosadskog Mašinskog fakulteta. Od tada počinje naše zajedničko uobličavanje koncepcijskog pristupa AOP (automatskoj obradi podataka) sa ambicioznim nastojanjima postizanja uporedne analize muzičkog folklora različitih naroda. Dogovorili smo se da übrzo pristupimo i praktičnom ostvarenju, ali je veoma brzo opaka bolest ophrvala i definitivno otrgla dr Veselina Milovanovića, pa se na njegovom udelu posebno zadržavamo da se o tome zna sada i übuduće. Godine 1981. upoznao sam malematičara Branislava Mijatovića i u bliskoj saradnji smo u Centru Radio-televizije Beograd za istraživanje programa i auditorijuma ostvarili nekoliko muzičkih istraživačkih projekata, pa je kontinuirana saradnja na tim zadacima omogućila i stalni napredak ka stanju i stepenu dovoljne promišljenosti za odlučujući когак idejni projekat istraživanja o kome danas govorimo. Idejni projekat je morao sadržavati sve kratkoročne, srednjoročne i zahteve čija se realizacija situira u relativno blisku budućnost. Prva faza tog rada je odgovarala jednoj hitnoj potrebi, a to su analitički rezultati taktova, govornog metra, pevanih metričkih i melopoetskih oblika za Zbornik Muzička tradicija Srbije II Mačva, čije su pripreme za štampu završene. Rezultati koji se iznose n ovom saopštenju pripadaju drugoj fazi rada koja u svojstvu predistraživanja AOP programima obuhvata: tonske visine, tempo, melodiju, ritam, govorni i pevani metar, a analize muzičkih rečenica sa uobičajenim prirodnim setom ukrštanja podataka na osnovu specijainih programa te vrste. Na taj način je moguće ustanoviti i deo

125