RTV Teorija i praksa

dovede ponovo u položaj simetrije. Nikako više ručnim pomeranjem traka slike ili tona nego dodavanjem ili oduzimanjem fotograma ili fonograma na način koji garantuje sinhronitet. U tom smislu pred montažerom su sledeće alternative: a) na kraju slike kadra br.l može dodati odgovarajući broj fotograma (da bi se poklopile oznake M i M); b) od icraja tona kadra br. 1 može oduzeti odgovarajući broj fonograma (da bi se poklopile oznake M I M’): c) na početku slike kadra br. 2 može dodati odgovarajući broj folograma (da bi se poklopile oznake M I M’): d) od početka tona kadra br. 2 može oduzeti odgovarajući broj fonograma (da bi se oznake M 1 M poklopile)! Posle svih operacija montažer ne sme zaboraviti da je sa ovom korekcijom sinhroniteta moralo doči i do pomeranja sinhroniteta u narednim kadrovima. Ukoliko je do tada- sinhronitet ovih kadrova bio u redu, da bi popravio novonastalu situaciju montažer nema više potrebe da se bavi svim onim radnjama koje je do tada izvodio. Sad se samo treba poslužiti na najefikasniji način dotadašnjim iskustvom i sinhronitet će brzo biti popravljen. Ako je kao u prethodnom kadru bio izbačen ton kao višak, očigledno je da ga sada treba negde nadoknaditi. Mesto na kome će se ovaj manjak tona nadoknaditi biće zalepka na početku narednog kadra. Naravno, da podsetimo, dodavanje ove dužine tona mora odgovarati onoj koja je već izbačena. Pred istim dilemama montažer bi se našao i u slučaju da ove intervencije mora da obavi na slici. Monlaža na ruke Prilikom rada na stolovima bez sinhronih tačaka od montažera se ne traži obavezno poznavanje putanje za šniranje traka slike i lona zbog toga šlo lo nisu operacije odlučujuće za sinhronitet na ovim stolovima. Naravno da će onom koji poznaje ovu praksu to biti više od koristi nego da je ne poznaje. Za razliku od rada na stolovima sa sinhronim tačkama, na stolovima bez sinhronih tačaka starlovanje i upisivanje

171