RTV Teorija i praksa

Pored upisivanja ove oznake se izrađuju i zumbanjem filmske trake. Zumbanjem određenog broja fotograma na slici se dobija vrlo jasan vizuelan znak sličan zvučnom pipseru. Na slici se vidi nekoliko načina upotrebe ovih oznaka.

Sa vizuelnim oznakama završili smo upoznavanje svih bitnih elemenata za „živo” izvođenje muzike u studiju. U studio se ulazi sa pripremljenim i obeleženim trakama radne kopije, klik trakama kao i sa čistom perfomagnetnom trakom na koju se muzika snima. Nećemo se duže zadržavati na objašnjenju kao se prilikom šniranja traka u projekciji postiže sinhronitet već ćemo samo podsetiti da je o toj praksi indirektno bilo reči na početku u poglavlju o sinhronim tačkama. 1 na kraju dodaćemo dve interesantne činjenice. Jedna se tiče mogućnosti kombinovanja iskustva sa klik trakama i obeležavanja plej-bek traka. Ne ulazeći dublje u ovu problematiku napomenuli bi da ima razloga dase misli u pravcu zamene obeležavanja plej-bek traka umesto tri ili četiri pipsera sa tzv. slobodnim pipserima. Podsetimo se da su plej-bek trake u stvari muzičke numere. Adruga činjenicaje u vezijedne veoma interesantne knjige pod nazivom Project Tempo W\ , kao se još može zvati, Click Track Вооккоџ je u upotrebi u zemljama sa razvijenijom kinematografijom kao priručnik prilikom izrade klik traka. Pošto ova knjiga ne postoji u našoj praksi, do podataka koji su značajni u ovoj delatnosti kompozitori ili montažeri dolaze na nazno načine, a najčešće dovijajući se.

184