RTV Teorija i praksa

ра i širom Latinske Amerike i dalje, budili nacionalno u ličnosti pojedinca i preda nj iznosili obeležje vremena koje je u njihovom starom kraju bilo izuzetno surovo... Tako se dokumentarna drama o jugoslovenskim emisijama na urugvajskom radiju pretvoriia u svedočanstvo o sugestivnoj moći radija, posebno kad je reč o informisanju. I ne samo to: podsetila je još jednom na činjenicu o nezamenljivosti radija ne samo u brzini informisanja. nego i kada se radi o rasprostiranju informacija. Jugoslovenske emisije na urugvajskom radiju, tokom prošlog rata. pronele su vesti o borbi naših naroda po čitavoj američkoj hemisferi. Takvoj difuziji informacija nisu se nadali ni sami stvaraoci tih emisija, pa su, pošto su uspostavili široku interakciju sa auditorijem, ohrabreni, nastavili svoju delatnost koja je, pored ostaloga, kao posledicu imala i prikupljanje i slanje znatne materijalne pomoći partizanskim borcima u Jugoslaviji. Dokumentarnu dramu Ratna priča iz Montevidea režirao je Vladimir Pečar; on je uspeo da obezbedi logičan kontinuitet u mozaički strukturisanom nizu kazivanja sagovornika, koji je, pokašto, bio prekidan našom narodnom muzikom u . izvođenju iseljeničkih ansambala. NJEGOŠEVA „LUČA MIKROKOZMA” KAO RADIO-DRAMA Izgleda da je Gojko Šantić, prihvativši se teškog i složenog posla da za izvođenje na radiju prilagodi spev Luča mikrokozma 6 Petra Petrovića Njegoša, pošao od sledećeg zaključka Isidore Sekulić: „Bog i Satana, pokretači gorostasnih herojskih drama, dva principa koji kroz borbu grade svet, tragediju i poeziju. Vladika je i kroz Luču, tu svoju iskidanu dramu, ipak zatvorio krug: Bog je poet. Svemoć ima etiku. Duša je besmrtna. Svet ovaj drži se svetskim magnetizmom, to jest simpalijama. A ishodi su tužne harmonije koje uviru u poeziju”. 7 Šantić je ispravno uočio da je dobar deo speva Luča mikrokozma zasnovan na dijaloškoj strukturi. - „Ро sredi je i jedno pesnikovo uverenje naime da se čovek ili ma koje zamišljeno čovekoliko biće, dublje može pesnički ostvariti preko njegovih sopstvenih reči nego opisivanjem njegovih postupaka, ukoliko ih sam čovek ili biće ne prikazuje svojim rečima” - ističe Vido Latković. 8 Dakle, dijaloška struktura Luče nije proistekla iz pesnikove namere da

22