RTV Teorija i praksa

Rene Berže

OD TELEVIZIJE KA TELEVIZIJAMA

MakroteJevizija, megatelevizija, mezotelevizija, mikrotele vizija Promene na tržištu i u tehnologiji toliko su brze da se već sada, rnakar i provizorno, nameće distinkcija. između: 1. Makrotelevizije ili masovne televizije, koja se u Evropi uglavnom naziva zvaničnom ili nacionalnom televizijom', a u SAD 2 slobodnom ili komercijalnom televizijom (ovi nazivi jasno pokazuju u kojoj je meri terminologija vezana za ekonomsko-političke kontekste!) koja se širi posredstvom talasa 3 . 2. Megatelevizije ili televizije preko satelita koja već funkcioniše u okvirima veoma definisane upotrebe ali se, stoga što po definiciji izlazi iz okvira nacionalnog suvereniteta, još uvek suočava sa teškoćama političke prirode. 3. Mezotelevizije ili lokalne (regionalne televizije) koja se takođe naziva komunalnom televizijom, a prenosi se pulem kabta (CATV u SAD). 4. Mikrotelevizije ili individualne ili grupne televizije čiji je glavni instrumenl portabl video-oprema (posvetiću joj dobar deo teksta). Ova distinkciia baca svetlo ne samo na razlike kvanlitativne i lehničke prirode već i na, što je mnogo važnije a mnogo se manje vidi. razlike u strukluri komunikacije i u društvenim odnosima. Takođe moramo imati u vidu übrzanu evoluciju ovog medija tokom poslednje decenije. Stoga razmatranja koja slede nemaju za cilj da omeđe oblasti koje se stalno menjaju; želim jedino da ukažem na ono šlo ću nazvati ..tendencionalnim modelima".

47

TELEVIZIJA