RTV Teorija i praksa

Građani koji se uglavnom poznaju, ponekad jako dobro, ne osećaju nikakvu potrebu da postanu zvezde, niti da forsiraju govornički talenat koji je često zanemarljiv. Ono što je važno to je snaga njihovog übeđenja, što čini da kada se izražavaju manje pokušavaju da übede putem obrazlaganja ili efekata, a više da izazovu saglasnost slikom lične angažovanosti, što je odlučujući faktor za zajednicu. Prosto neprimetno, kroz samu svoju „nespretnost”, „žanr” debate se pretvara u susret. Pojavljuje se kreativnost jedne nove vrste. Više se ne teži dostizanju modela makrotelevizije koji su u stvari prepreka. Retorika popušta pred kontaktom. MIKROTELEVIZIJA Što se tiče mikrotelevizije, možemo u globalu reći da, zahvaljujući svojoj lakoj i relativno jeftinoj opremi, ona omogućuje praktično svakome da snimi i monti'ra emisiju. Njen osnovni značaj, dakle, jeste u tome što daje ne samo novu dimenziju pojmovima obrazovanja, demokralizacije, stalnog formiranja, pa i informacija, već što stavlja u igru i samu kreativnost putem koje kultura prestaje da bude nešto što se prima, već postaje akcija u kojoj se učestvuje. To više nije odnos odašiljača i primaoca; tu više nema ni „interceptora”; radi se o onome što bih nazvao „interoperatorima”. U smislu u kome stvarnost, čak i ako je smatramo svetom, ne postoji izvan procesa komunikacije, već ргеко kolektivnih tehnika koje podrazumevaju delerminisane društvene, ekonomske i političke uslove, za koje u najmanju ruku možemo reći da nikada nisu sveti već uvek društveni, uviđamo da video, zbog same činjenice što može biti pristupačan svima, raskida sa ustanovljenim shemama i može uspostaviti strukture u potpunosti nove. Ova mogućnost raskidanja i inovacije predstavlja fenomen koji je toliko nov da je izmakao i još uvek izmiče svim proizvođačima koji, bilo da su Japanci, Amerikanci ili Evropljani, nastavljaju da zasnivaju svoje reklamne kampanje na isključivo reproduktivnim mogućnostima medija. a u stvari su izbacili na tržište najrevolucionarnije moguće oruđe. Sa videom u ruci snimatelj je u mogućnosti da dekolonizuje etabliranu komunikaciju, da stavi u pitanje, ako treba. i samu osnovu establišmenla, da razluči konfuziju između poretka stvari i društvenog poretka. Ne radi se ovde samo o pobuni; u najširem smislu reči, video

51