RTV Teorija i praksa

samo da je stalno organizovao individualne izložbe (Pajka, Dejvisa, Kampusa, Žileta, Huana Daunija, Andija Mana i Bila Viole) već je ustanovio putujuću „pozivnu" izložbu sa delima šezdeset pet umetnika. Pod nazivom Circuits ova izložba je postavljena u Everson muzeju. Cranbrook muzeju u Blumfild Hilsu u Mičigenu, u Непгу Gallery u Sietlu i Bostonskom Museum of Fine Arts, završivši kao glavni deo izložbe „Projekt '74”, širom Kelna, sa centrom u Kunstverein i Kunsthalle. Vacionalni i međunarodni sistem za distribuciju umetničkih video-traka počeo je da dobija oblik 1974. godine pod pokroviteljstvom Eletronic Arts lntermixa, njujorških galerija Kasteli. Sonanbend i Stefanoti (u saradnji sa video-galerijom Art/Tapes/22, Firenca, Italija). Od samog početka susretali su se sa nebrojenim problemima, pravnim i ideološkim, nastalim iz konflikta oko prirode videa: da li ie javna informacija ili unikatno (iako se lako umnožava) umetničko delo? Paradoksalnost medija ponovo je probudila neke od starih razmirica koje je započeo još dadaizam. Ostatak sveta pratio je ovaj razvoj sa velikim interesovanjem, i sa sopstvenim pokušajima, posebno u Nemačkoj. Portabl video-oprema mnogo je sporije stizala u Evropu i Latinsku Ameriku, a i u Japanu je bila veoma skupa. Sumirajući različite pristupe video-eksperimentu. u ovom kratkom istorijskom uvodu. zaključujemo da je alternativni video ..pokret” bio kompleksan i mnogostran fenomen u trenutku kada je otvorena „Opet Circuits"- 1 konferencija 1974. godine. Ono što je na početku opisivano (od autsajdera a ne od glavnih učesnika) kao naivan pokušaj demokratizacije medija iskristalisalo se u bar tri glavna i često suprotstavljena pristupa: 1. Politički - umetnici su bili direktno uključeni u proizvodnju dokumentarnih video-traka čiji je fokus bio na đruštvenim problemima, ili na restrukturiranju same televizije, kroz rukovođenje i ispunjavanje vremena kablovske i UHF mreže. 2. Likovni - studiozan rad na novim sredstvima za kreiranje slike, putem sintisajzera, kompjutera ili kombinovano. 3. Konceptuulni - nedokumentarna umetnička aktivnost usmerena prvenstveno na video-traku kao objekt medij s naglaskom više na koncept-ideju-performans nego na stvaranje novih formalnih slika.

84