RTV Teorija i praksa

čijem su stvaranju umetnici mogli da koriste širok spektar opreme koju je laboratorija posedovala. Dokumentarac The Lord of the Universe, grupe TVTV Majkla Šemberga, o milenijumskom „riviva!” skupu gurua Maharaj Jia na hjustonskom astrodromu 1973. godine bio je montiran u ovoj laboratoriji. Ovo je bio prvi program sa originalnim snimcima na 1/2 inča, koji se emitovao u etar širom zemlje. Još jedan video-rad proizveden u laboratoriji, Scapemates Eda Emšvilera, na kojoj igrači plešu uživo dok ih pozadina proizvedena kompjuterskom grafikom i specijalnim efektima preobražava, dobila je 1972. godine Nagradu Emi. Nagli razvoj saradnje sa televizijskim stanicama ni u kom slučaju nije umanjio značaj i vitalnost televizije koja ne emituje u etar. Postojao je popriličan broj „gerilskih” video-traka koje su dodirivale one oblasti društva i politike koje je TV mreža izbegavala: problemi manjina, promena seksualnog ponašanja, političke kampanje alternativnih partija i mnoge druge. TVTV je u stvari bio prvi javni prikaz pravca koji su ispitivale i razvijale grupe Global Village u Njujorku, Videofreex na severu države Njujork kao i Ken Marš iz grupe Woodstock Community Video. Glavni cilj rada ovih grupa bio je emitovanje programa preko lokalnih kablovskih mreža. U samom umetničkom svetu video-traka je tokom 1971, 1972. i 1973. godine postala sasvim prihvacen i uobičajen medij, kako u Njujorku tako i u Evropi. Naporom Gerija Šuma ostvareno je nekoliko emisija na nemačkoj televiziji (prikazujući rad Jozefa Bojsa, Džona Baldesarija, Gilberta & Džordža i drugih). On je zajedno sa Haraldom Zimanom 1972. godine organizovao čitavu video-sekciju za izložbu „Documenta”, najugledniju od velikih međunarodnih umetničkih festivala. Ne samo da su do tog vremena mnogi muzeji počeli da sakupljaju i izlažlu video-radove, već je od konzorcijuma trideset muzeja oformljen dobro opremljen video-studio u Folkwang muzeju u Esenu, za dokumentaciju i kreiranje umetničkih dela. Ovaj tok stvari se paralelno odvijao u Americi. Džejn Livmgston i Marša Taker su u Los Anđelesu u County i Whitney muzejima organizovali retrospektivu radova Brusa Nomana na kojoj je prikazan veliki broj ranih video-traka i instalacija. Džejms Haritas je u Everson muzeju u Sirakuzi, u državai Njujork, osnovao prvo stalno odeljenje za video-umetnost sa Dejvidom Rosom kao direktorom. On ne

83