RTV Teorija i praksa

zanemari preferencije publike. 5 U njemu se traga za kompromisnim zadovoljavanjem svih ispoljenih interesovanja u granicama nacionalne politike javnog i masovnog kominiciranja. Međutim, ranije smo već istakli, u medijski razvijenim sredinama vrlo brzo su se našli sponzori za stvaranje novih kreativnih centara koji posredstvom kablovske televizije mogu da lukrativno eksploatišu najrasprostranjenije zahteve, radoznalosti i žanrove. Otuda se razvila podvrsta kablovske televizije poznata kao „plaćena televizija”, čak i u komercijalnim tipovima informaciono-komunikacionih sistema u kojima se RTV mreže ne finansiraju pretplatom i programe emituju besplatno. Unutar zatvorenih, kablovskih, mreža ti kreativni centri plasiraju non-stop, 24 sata, samo jednu vrstu programa (filmove, sport, vesti, muzičke spotove, crtane filmove, itd.) i za priključivanje na svoj sistem übiraju pretplatu s jedne, i nadoknadu za eventualne EP poruke, s druge strane. Dakle, određena publika u stanju je da po svom nahođenju, u bilo koje vreme, dobije sadržaje koje voli prikopčavajući svoje prijemnike na specijalizovanu kablovsku televiziju. Ovakva varijanta (specijalizovane) kablovske televizije u svakom slučaju je opasan konkurent klasičnim, „vazdušnim” RTV mrežama i ustanovama. Ona je pogotovu opasna u svakom društvu koje se ne odriče ravnomernog i planskog promovisanja svojih vrednosti preko funkcija radija i televizije i posredstvom verifikovamh programskih shema. Jer, specijalizacija izvodi najpopularnije vrste programa i žanrova izvan zajedničke ponude, i pretvara ih u jedini sadržaj „ро želji korisnika”, nadohvat ruke u svako doba. Istovremeno, svi koji nude raznolike, planirane vrste programa, gube prestiž u očima uskih, specijalističkih slojeva publike koji se

5 Nametanje prograrnske sheme prerna interesima vladajućih grupa ili prema važećim ideološkim projektima umnogome je otežano u savremenim uslovima, Glavni razlog je mogućnost da masovna publika, nezadovoljna ponudom domaćeg informaciono-komunikacionog sistema, ostvari kontakte sa masovnim medijima drugih država.

23