RTV Teorija i praksa

vlada samozadovoljstvo, autoritarnost i paternalizam. Prema tome, valjalo bi odbaciti sve one naše (nepotrebne)dileme oko toga jesmo li dobri ili nismo dobri. Suština je u tome da možemo biti mnogo bolji i da uvek moramo menjati naš radio-program. Samozadovoljstvu nema mesta, a samozadovoljstvo je bilo i ostalo jedna od karakterisika evropskog radija. Radio treba da pruži slušaocu, po mišljenju tih poslenika radija, „nešto više nego što on sam želi". To bi bila ta paternalistička dimenzija u kojoj se radio prema slušaocu ponaša kao odrastao čovek prema malom detetu vodeči ga polako za ruku kroz život, podučavajuči ga, obaveštavajuči i zabavljajući ga. S druge strane, postojala je (i postoji) monopolistička pozicija u pogledu finansiranja. Ona se ogledala u snažnom naslanjanju na državu i u koriščenju takozvane pretplate ili naknade, kako se ona več zove, i ta sigurnost je zapravo uljuljkivala poslenike radija da su mislili da je dovoljno svakih deset godina „redefinisati" shemu, dati neke nove izraze savremenosti i osavremenjivanja i nastaviti živeti lagodno, mirno u svojim velikim zgradama (mnoge radio-stanice su dobile velike radio-domove). Dolazim do nečega što je, po meni, fundamentalna stvar i razlog svih problema i muka koje ima jugoslovenski radio. To je problem personalizacije ili problem ličnosti i postavljanja radio-ljudi u poziciju da ih publika upozna. Mi smo, čini mi se, u jednom dosta pogrešnom administrativnom, birokratskom načinu mišljenja činili sve da naši saradnici ne budu poznati široj publici. Mali broj Ijudi je poznat, u svakoj radio-stanici jedan do dva. Mi ne potpisujemo svoje rubrike, ličimo na Tanjug u kojem, kad se Ijudi jave svojim imenom to postaje za njih doživljaj. Tako da mislim da to treba da učinimo za - da kažem propagandu ličnosti naših Ijudi i mislim da će to rezultirati boljim novinarstvom. Lična odgovornost će doneti bolje novinarstvo, sasvim izvesno. Ovako jedna depersonalizovana informacija koju ja donosim, a bez mog prava da utičem bitnije na emisiju (meni emisiju pravi DESK a ja je potpisujem kao urednik voditelj?) to su stvari koje po meni treba što pre otpratiti u prošlost. I najzad, pomenimo problem opadanja kredibilnosti. Neke informacije pokazuju da je priličan broj Ijudi u anketama (npr. Centra RTB za istraživanje programa i auditorijuma)

12