RTV Teorija i praksa

didaktičke principe od poznatog ka nepoznatom, od bližeg ka daljem, tako i televizija svojim programima razvija pojedinačne odnose gledalaca prema ponuđenim sadržajima. Kao što je za odrasle jasno da ne može sve da bude u zabavi ili informaciji, za decu je imperativ da im se ponudi široka paleta svih mogućnosti televizije ne samo u obrazovnim emisijama več u smislu svih funkcija delovanja ovog medija, Televizija treba da raste sa svojim gledaocima, da prati njihovo odrastanje i da za svako doba i svakog gledaoca ponudi ponešto. Iz tih razloga, ako se složimo da je Kockica postigla svoj cilj i realizovala svoju osnovnu namenu, trebalo bi i u drugim delovima programa misliti, možda, na sad već odrasle prve gledaoce, na stare ili neke ne baš najsrećnije kategorije gledalaca. Na taj način bi se, možda, od Kockice kao emisije za juniore došlo do kontinuiteta emisije za seniore. Istraživanja Sigurno je da u oblasti prikupljanja podataka o gledanosti i odnosu prema televiziji, među najteža istraživanja spadaju ona koja se bave najmlađim autoditorijem. U ovoj oblasti istraživanja postoje mnoge dileme. Istraživaču je jasno šta hoće da sazna, ali put do tih podataka nije uvek lak. Za dobijanje informacija o ponašanju deteta od pet iii šest godina nije dovoljno obratiti se ispitaniku i dobiti tražene podatke. U realizovanju takvih istraživanja koriste se najrazličitije metode od beleženja reakcija na filmskoj traci do laboratorijskih ispitivanja u posebnim uslovima i sa specijalno obučenim kadrora. Najčešće su i ciljevi takvih istraživanja usko specijalizovani i ne daju odgovore na pitanja o uobičajenom gledalačkom ponašanju deteta. Na žalost, deca ne umeju da pišu, tako da su i pisma kojima se ona obraćaju svojim televizijskim Ijubimcima „umivena i upristojena" po shvatanjima odraslih pomagača. Najiskrenije je nacrtano srce ili dvodimenzionalni crtež, jer deca se ne obračaju onima koje ne vole. Na posredan način se dolazi do podataka šta decu interesuje, šta vole, šta gledaju. Čak i takve podatke treba uzimati sa rezervom, jer odrasli, ako se radi o roditeljima ili učiteljima, znaju da se na taj način i oni sami predstavljaju i trude se da im deca budu što bolja, da ne

203