RTV Teorija i praksa

Prva konstatadja koju treba pomenuti je da su uglavnom prepodnevne emisije slabije pračene od popodnevnih, ako su emitovane u istom terminu. Pomeranje za pola sata (na oko 11.00) povećava gledanost Kockice. Drugo, popodnevni termini uglavnom beleže veću gledalačku masu, s tim da pomeranje vremena početka na 16.30 časova objektivno povečava mogućnost praćenja Kockice. Naime, može se pretpostaviti da je u to vreme većina gledalaca došla sa posla (Kockica se emituje od početka isključivo sredom), deca su kod kuče, bez obzira da li su zbrinuta u obdaništima ili na drugi način, kao i da je to optimalno vreme za popodnevni termin. Istovremeno treba imati u vidu da je večina ovih istraživanja sprovedena u rano proleče ili kasniju jesen, kada su organizacija dana i vremenske mogučnosti takvi da su i potrebe za malim ekranom u porastu. Ne treba pri tom zaboraviti na već uobičajenu praksu formiranja programa prema informativnom bloku koji privlači izvestan broj odraslih gledalaca. S obzirom na to da uključivanje u emitovani program ne ide na sekundu predškolska deca ipak dobijaju svoj deo za njih i nas važnog dela programa. Treća napomena bi bila da naši gledaoci, uprkos međusobno uobičajenom načinu sporazumevanja o kom žanru se radi, ipak ne misle i ne identifikuju program kao „školski", „obrazovni" ili „zabavno-rekreativni", nego kao emisije koje pamte ili registruju, a to znači da je sve celina za sebe. Identifikuju se voditelji, bez obzira kom programu pripadaju, naslovi, opet nezavisno od redakcija ili vremena kada se uobičajilo da se nešto očekuje. Ne nameravajuči da se umanje vrednosti nekih već proverenih sadržaja i interesovanja gledalaca, ipak je simptomatično da, kada se ispitanici upitaju za neke po istraživačima pretpostavljeno važne nazive i sadržaje, odjednom se može ustanoviti da dobar deo ispitanika ili gledalaca ne samo da zna za njih, nego i spada u kategoriju vernih gledalaca sa vrlo određenim stavom o njima. Radi lakše identifikacije i pomoći gledaocima televizijskog programa u toku ispitivanja pažnja se usmerava na prethodni dan. Takva je istraživačka praksa svih istraživačkih službi, koje se oslanjaju na odnos gledalaca prema televizijskom programu, Isto tako zaključak je istraživača da su „žrtve" u takvim istraživanjima upravo

205