RTV Teorija i praksa

iscrpsti sve za čim se žudi, a još шапје ono čega tamo nema. Na slična razmišljanja nagone i Vilini vetrovi Arse Jovanoviča (april, 1971) rukovet narodne lirske poezije u kome je autor i u svojstvu reditelja hteo da odmerava metričke i druge, možda i neslušljive unutrašnje tonske vrednosti stiha pojedinačno, i stihova u međusobnoj povezanosti. U ovom slučaju su ustreptali, jezički žuborni i reski stihovi razglobljavani i preobražavani u slogove. U tako stvorena nova sazvučja uplitani su tonovi i akordi pojedinih muzičkih instrumenata koji su naglašavali ritam, Onda se, kao u nekoj svojevrsnoj radiofonskoj mešalici, sve to suprotstavljalo, sudaralo, prožimalo, otkidalo, užlebljavalo, sprezalo i dopunjavalo. Od šapata do krika, od povika do mrmorenja i romora, od razgovetnog do nejasnog. Ma kako taj recitatorsko muzički kontrapunkt na trenutke bio impresivan, otvoreno je pitanje u kojoj meri se tu radi o stvaralačkom, a u kojoj o mehaničkom i mehanicističkom, laboratorijski neopozivom, sterilizovanom postupku. Nije li iskreno priželjkivanje autora i reditelja da se samostalnije stvaralački izrazi ovog puta prigušio i nadjačao manirizam? Nije li se i ovde ponovila priča o sudbini đavolovog učenika? Istraživanja Arse Jovanoviča u toj radiofonskoj oblasti polaze od stanovišta da je ritam jedan od suštastvenih činilaca kada je posredi govorno muziciranje i osmišljavanje stihova u jezičkoj raznovrsnosti narodnog stvaralaštva i umotvorina, Zato on u Vilinim vetrovima toliko insistira na simultanosti glumačkih interpretacija stiha, na raščlanjavanju stihova u manje govorne deonice, na isprekidanosti i ispreturanosti rečenica koje, tako preoblikovane, podsećaju na nadrealističke tekstove i kazivanja. Uz to, Jovanović je rediteljski upučen i na horsko recitovanje u kome se strogo vodi računa o izmenama i neočekivanim obrtima ritma i promenama govorne melodije. Sav taj, uslovno se može reći, laboratorijski rad u koriščenju svih raspoloživih tehničkih mogućnosti modernog radio-studija (opet je, pored glumaca-

12