RTV Teorija i praksa

literarna osnova i tamo i na televiziji nalazi svoje likovno rešenje i oličenje. Direktna televizija ne samo da meša uobičajene profesionalne granice, več, kao što se vidi, izvrče stvarnost, te suština celog procesa nije intepretacija književnog izvora, več improvizacija. Dramaturgija direktne televizije ne počinje od literature, več od izbora životne situacije, bilo da je to poletanje kosmičke rakete ili veče u restoranu Doma glumaea, hokejska utakmica ili intervju sa udarnikom komunističkog rada, razgovor za okruglim stolom Horizonta ili neočekivani susreti koje je organizovala televizija za večeri Od sveg srca, takmičenje učenika ili nastup kompozitora D. B. Kabalevskog pre početka simfonijskog koncerta. Ma koliko bile različite po sadržini, ove su emisije s dramaturške tačke gledišta slične - naravno, ako njihovu sličnost određujemo po suštini, a ne po broju identičnih elemenata. Njihova sličnost je u tome što svaka emisija prikazuje čitav jedan događaj od početka do kraja. Poletanje kosmičke rakete ne zavisi od televizije, đok je veče u Domu glumaca posebno organizovano, ali u oba slučaja lica radnje su stvarni Ijudi, mesto radnje je prirodno i istinito, sve što se događa nije igra, već prirodno ponašanje Ijudi koje odgovara datoj situaciji. Uopšte je sličnost u tome što se interpretira sam život, ili, kako je uobičajeno da se kaže, „život onakav kakav je”. Međutim, ovakve formulacije ukazuju na sličnost između direktne televizije i dokumentarnog filma, iako ovaj takođe interpretira realne događaje iz života. Ali ova srodnost je pre formalna nego krvna. Kao materijal za reprodukovanje događaja reditelju u filmu služe nepovezani i nesinhronizovani trenuci koji se nalaze u prostornim i vremenskim okvirima kadra. U trenutku događaja stvaraoci se trude da uhvate poteze ponašanja koji će posle pomoći da se okarakteriše šta je i kako bilo ispred kamere, Filmski režiser polazi od predstave o budućem „delu” filmske varijante realnog događaja, čiji stvarni detalji, na kraju krajeva, za njega nisu bitni. Filmska kamera prilazi događaju induktivno.

127