RTV Teorija i praksa

Jednostavno i teško. Motivi koje treba intensifikovati, inače je uzaludno takozvano sviranje. Rakić ih je prosto nabrizgavao. To je bilo sviranje muško, uostalom za instrumentom koji i jeste muški. Sviranje krepko, čisto kao očnji vid, s poezijom, s trošenjem sebe. Došle su mi na um reči velikog dirigenta Toskaninija, upućene, pri probi, jednom sviraču koji nikako nije uspevao da svira muziku: ,Vi, gospodine, ne osečate bol dok svirate. Mora se osećati bol. ]a ga osečam'. - Još se manje zna za egzistenciju Rakića pesnika koji umetničke probleme istišava u sebi sedeći nad tekstovima poezije i kritike mnogo sati dnevno. Rakić je čitao otprilike onako kako je Toskanini želeo da svira. Tražio da razume tajnu kako se stvara: da li polako i evolutivno, da li kao kiša plamenih jezika. Moj poslednji razgovor te vrste s Rakičem, uostalom poslednji uopšte, pao je na Tolstoja, slučajno. Istinu reći, nisam očekivala da će čovek nerazdvojan od francuske knjige imati naročito negovana iskustva u oblasti ruske knjige. Rakić je na Tolstoju studirao ogromnu, upravo strahovitu tvoračku moć erotičnosti. ,Kod starih Grka‘ - гекао mi je - .čovek je bio mnogo erotičan; a kod Rusa jc i klima erotična'. l’odscćali smo se na opisc mekih kišnih dana kod ruskih pisaca, ,Nc samo takav opis, nego takva klima po scbi vučc čoveka u Ijubavna pijanstva. Vuče kuda mora. Šta ćctc, lirska poc/ija, to je prc svcga tclo, dotlc dok u njcmu ima radosti ili (ugc'. - )oš jcdnu metamorfozu, bcz. malo cg/istcnciju i/.držao jc Rakić: svoju dugu. crnu, ,gro/.nu bolcsf, kako jc ncgdc u pcsmi proročki pisao. Tu jc Rakič premašio Gctca. Mučnu, ružnu, smrtnu bolcsl u/.co je takodc samo kao dco čovcka, i tako, kao dclalj, nosio jc za svc vrcme, na nogama i u postclji. Uolcst ga übija, a on jc trpi kao privalnu stvar, kao lično svoju borbu sa prirodom...” 1 ako jc pisala Isidora Sckulic i stoga Sto jc smatrala da sc „Rakić nc da mnogo ni dcdukciji ni indukeiji" budući da sc „nikada nijc činio objcktom, i kad ga postavilc kao objckt, vi ga višc nc poz.najete dobro”. 1 zatim slcdi: „Л kad ga poznajcte, onda ncma mcsta vcštačcnju i raskomaciisavanju, jcr vas Rakić glccla svojim kli/avo sjajnim malo kincskim ironičnim očima, i analiza ćuli”. Isiclora sama nala/.i cla jc Milan Kakic ~bio čovck i pcsnik tako vaspitanc) iskrcn, i tako

21