RTV Teorija i praksa

Eva Baranovska

POLJSKE RADIO-EMISIJE ZA DECU

Prošlo je pedeset godina otkako je poljski radio prvi put uveo emisije za decu školskog uzrasta. Redovno emitovanje ovih emisija počelo je školske 1935/36. godine. Tokom vremena njihov format i teme su se menjali, ali ne i njihov najvažniji cilj da pomažu školama. Teoretičari u oblasti radio-difuzije su jednoglasni u stavu da zvučni stimulans ima poseban uticaj na psihologiju, imaginaciju, emocije i mišljenje čoveka. Ovo dvostruko više važi za mlade slušaoce koji su posebno podložni uticajima. U svom radu stvaraoci emisija su bili svesni ove činjenice, kao i zajedničke odgovornosti u podizanju mlade generacije. Zalagali su se da prave dečje emisije koje če vaspitavati i podučavati, upoznavati slušaoce sa naučnim dostignučima, podsticati samostalno mišljenje, razvijati patriotska osečanja i utvrditi norme ponašanja i iskrenost u odnosima među Ijudima. Emisije obrazovnog programa su orijentisane na učenike, nastavnike, prosvetne savetnike, kao i na roditelje. Ne bi bilo preterano reči da je želja da se zadovolje potrebe ovog specifičnog auditorija glavni razlog osnivanja Kanala IV čija je osnovna namena da emituje obrazovne emisije. Posle potpisivanja ugovora između Ministarstva za obrazovanje i Komiteta za radio i televiziju, osnovane su dve redakcije: Program za decu školskog i predškolskog uzrasta i Redakcija za

35