RTV Teorija i praksa

be/brojne nedournice sve dok ih ne übedirno da su za to isuviše odrasli. Treba li da se čudimo što se vremenom dečja radoznalost malo pomaio svodi na nulu? Slično se događa i sa refleksom plivanja - sposobnošću održavanja na površini vode, koja je svojstvena svim bebama u toku prvih godinu i po života. I kako da odmah ne postavimo pitanje sebi: ne oslanjajpći se i ne razvijajuči urođenu sposobnost „plivanja”, da li učimo da tonemo? Sečanja na detinjstvo možda nisu toliko nostalgija za prošlošču, koliko tuga za neostvarenom budućnošću Ko od koga treba da uči uopšte nije osnovno pitanje, kao što nije ni problem šta treba učiti. „Ко od koga treba da uči da piše - seoska deca od nas ili mi od seoske dece?” - poznati govor Lava Tolstoja se direktno odnosi na ovu temu. Ko od koga treba da uči kako da pita? Psihologija „pitalica” skriva mnogo toga korisnog za novinare, nastavnike i čak i a filozofe sija sunce?”, „Kako je organizovano pamćenje? ', „Zbog čega spavamo?” - ovo su interesantni naslovi odeljaka objavljenih u engleskoj „Enciklopediji neznanja” koja predstavlja svojevrsnu zbirku nerazrešenih pitanja nauke. Među autoriraa ove knjige su desetine velikih naučnika među kojima su i nobelovci. Ako se danas govori o srodnosti između naučnika i dece to je izražavanje očiglednih trivijalnosti. Naučnik je predodređen da bude večiti intervjuer na čija pitanja niko, sem same prirode, ne može da odgovori A ona je toliko tajnovita da čak i ne znamo šta upravo ne znamo „Svakog čoveka, bio on student ili učenik, treba uvoditi u nauku ne saopšavajuči mu završene pojmove. več, рге svega, kroz shvatanje onih pitanja zbog kojih je čovečanstvo pronašlo datu nauku” - tvrdi filizof E Iljenkov. - „Pedantni nastavnik čiji se sav rad svodi na to da svojim učenicima daje ,gotove odgovore', završene sheme... ne samo da time ne razvija um svojim učenicima, već omogučava da taj um zaspi, atrofira i tamo gde nezavisno od njega postoji, Na taj način pedant ne obrazuje mislioce, več se bavi proširenom reprodukcijom nove generacije pedanata”.

48