RTV Teorija i praksa

gledanost i slušanost među kojima su najpoznatije „Nielsen” i „Arbitron”. One rade na principu istraživanja tržišta, ali to čine ozbiljno, u njih se ima poverenja i one neretko prevazilaze metod „brojanja ovaca”, tj. sociografski nivo koji samo preobražava jedinice posmatranja, i idu dalje od toga ali pružaju i empirijsku evidenciju akademskim ustanovama. Reklame nisu glavni izvor prihoda jedino za Javni radio i TV sistem, čija je i programska usmerenost drugačija (informativna i obrazovna, ali na zabavan način). Reklame, takođe, nisu glavni izvor prihoda za vrlo uticajne i pračene verske stanice koje se finansiraju prvenstveno prilozima onih gledalaca odnosno slušalaca koji osečaju takvu potrebu, a propovednik i drugi učesnici čine neverovatne napore da se ta „potreba” pojavi i „zadovolji”. Postoje i službe istraživačkog karaktera pri RTV stanicama, naročito značajne pri velikim firmama kao što je CBS, koje se bave brojnim primenjenim i strateškim istraživanjima i procenama od značaja za uređivačku politiku. Ponekad se pojavljuju tu i sasvim ozbiljna naučna istraživanja. Međutim, mnogo je tipičnije da se ozbiljnija istražfvanja vrše u okvirima univerzitetskih katedri za „komunikacije” koje se, u stvari, bave proučavanjem masovnog komuniciranja. One često dobijaju sredstva za svoja istraživanja iz javnih i privatnih fondacija. Treba reči da je sve to veoma opsežno propračeno i specijalizovanom periodikom sa više desetina glasila iz ove oblasti masovnog komuniciranja i javnog mnenja i njihovih meiuodnosa sa drugim sociokulturnim činiocima. METODOLOŠKI TRENDOVI U pogledu metodologije, jugoslovenski istraživači ne bi naišli tu na neka veča iznenađenja, što znači da su osnovni metodi i nama poznati, Preovlađuje psihološki pristup nad sociološkim, kulturološkim i pristupima sa stanovišta drugih nauka. Može se reći da je američka komunikolngija prvenstveno izdanak socijalne psihologije, mnogo više nego bilo čega drugog, što

82