RTV Teorija i praksa

ne znači da i sve ostalo nije prisutno. Pri tom, mislimo kako na osnovni teorijski pristup, gde se u osnovi kombinuju biheviorizam i frojdizam, tako i na istraživačke tehnike koje su u istraživanju masovnih komunikacija iz one grupe „tvrdih” kao pouzdanih i metrički validovanih postupaka. Tu su osim ankete, uz korišćenje skala i projektivnih pitanja, i analiza sadržaja, laboratorijski eksperiment, vođenje dnevnika od strane ispitanika - sve uz primenu obilne statističke analize, pre svega faktorske i multivarijantne analize. Najzad, treba pomenuti simulacije, gde se statistički pretpostavljaju promene koje bi nastupile kad bi se intervenisalo nekim činiocem, Istraživanja masovnog komuniciranja u tome su veoma formalizovana i deluju kao strogo pridržavanje metodoloških pravila, možda i iz komercijalnih potreba. Glavnina istraživačkih rezultata prikazuje se u velikom broju stručnih časopisa u mnogo večoj meri nego u monografijama. Takva situacija sa istraživanjima masovnog komuniciranja razlikuje se od ukupnih istraživanja društvene svesti (koja se tamo nikad ne bi tako nazvala več istraživanjem vrednosti, ekspresivnih simbola). Istraživanja društvene svesti češče su mnogo slobodnija, u smislu „meke” metodologije koja ne insistira na utvrđivanju mehaničke uzročnosti več prvenstveno na unutrašnjem razumevanju kulturnih trendova, mena u pogledu na svet i načinu poimanja društva i smisla života, U tome nalazi svoje mesto istorijska analiza, uvid u književnost, (nestrukturisani i slabo strukturisani) intervju bez pretenzija na kvalitativnu obradu, ali uz prevlast sociološkog pristupa. Primer takvog uspešnog pristupa jeste knjiga Roberta Bele (Robert Bellah) i saradnika, Navike srca: individualizam i angažovanost u američkom životu (1985) što je i primer naučne studije koja je doživela veliki publicitet van naučnih krugova. OSNOVNI ISTRAŽIVAČKI PROBLEMI U istraživačkom smislu komunikologija u SAD više proizilazi iz psihologije nego iz sociologije ili politikologije, pa je teorijski ponajviše pod uticajem

83